Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kaj73
Hmm..misstänker att det snart kan vara dax för även denna bil, går lite ryckigt, 18000 mil på mätaren..och givet så sitter det spjällhus med den vita etketten på :-(O) . Rengjorde (el.spray) lmm ikväll o den går mycket, mycket bättre :mrgreen: Men: tänkte ta loss spjället o rengöra, det är svart gegga bakom själva sjället i insuget.

Frågan är ifall man törs skruva upp "locken" i ändarna o prova elspray där? för det är väl där dessa krånglande glidbanden finns? Någon som provat?

OCH JA, JAG HAR SÖKT BLAND ALLA 700 INLÄGGEN OM ETT SVAR MEN INTE HITTAT ;-//
Användarvisningsbild
av Vojje
Det är sotet vid och på spjällskivan som ska bort. I synnerhet sotet kring axeln där skivan smeker huset.
Att spraya in i elektroniken är det nog ingen som vågat sig på, eller? Tror inte det gör nytta alls faktiskt.
Det är nog säkrast att hålla sig till enbart klassisk rengöring i första hand. Antar att du inte har felkoder.
Användarvisningsbild
av Perc
Hur går man rent praktiskt till väga? Kan man som hemmamekare montera loss och koppla ur, rengöra och återmontera utan att orsaka kaos i elektroniken?

Vad krävs? Kniv? Kemikalier? Yttersta försiktighet?

Och gäller dom klassiska gasspjällsproblemen även min? Den är ju tillverkad 2003 men modellår 2004 eftersom det är en Sport Edition, eller Titanium som den hette här. Spjällen förbättrades väl -04.
Användarvisningsbild
av Vojje
Perc skrev:Hur går man rent praktiskt till väga? Kan man som hemmamekare montera loss och koppla ur, rengöra och återmontera utan att orsaka kaos i elektroniken?

Det skulle du teoretiskt kunna, förutsatt att du kopplar bort batterikabeln. Oftast behåller man sladden intakt och rengör i motorrummet. Någon har lyckats dela på kontakten vid spjället och fått ihop det utan problem. Detta förfarande är dock inte vedertaget, så vitt jag vet.

Vad krävs? Kniv? Kemikalier? Yttersta försiktighet?

Kniv-Nej, Kemikalier-T-röd, Försiktighet-Ja, använd tandborste och luddfri trasa

Och gäller dom klassiska gasspjällsproblemen även min? Den är ju tillverkad 2003 men modellår 2004 eftersom det är en Sport Edition, eller Titanium som den hette här. Spjällen förbättrades väl -04.

Rengöring gäller nog alla spjäll. Själva tekniken kring avläsningen av spjällvinkel är förbättrad (beröringsfritt) och ska antagligen inte slitas ut
av monza
Jag lossade hela spjällhuset och rengjorde spjället i en värdig arbetsställning vid köksbordet. :) Att lossa anslutningen till spjällhuset är mindre problem än att veta att man får bort all skit när man rengör spjällhuset under motorhuven. Trasa, tops o "bräkleen" funkade toppen.

Mvh
Användarvisningsbild
av Vojje
monza skrev:Jag lossade hela spjällhuset och rengjorde spjället i en värdig arbetsställning vid köksbordet.
Men i vilken ände lossade du kontakten? Antar att du har turbo.
av monza
Hej
Anslutningen mot spjällhuset fick sitta kvar. Så spjällhus o kabel tog jag loss.
Nej, jag har ingen turbo, har för mig att det är lite stökigare med turbo.

Mvh
Användarvisningsbild
av Vojje
monza skrev:Hej
Anslutningen mot spjällhuset fick sitta kvar. Så spjällhus o kabel tog jag loss.
Nej, jag har ingen turbo, har för mig att det är lite stökigare med turbo.

Mvh
Visst är det viktigt med arbetsmiljö, men jag vågar nästan påstå att 99 av 100 inte tycker det är mödan värt att koppla loss kablaget på en sugis.
På en turbo däremot ... :???:

Läste ur koder nu o fick felkod på temp[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]