Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en V70N, modell år 2003 där lampan för helljuslampan glappar och oftast inte lyser alls. Jag har läst här på forumet att det kan vara en kallödning på ett kretskort. Det ska enligt vissa gå att lödda själv eller värma med värmepistol, är det någon som testat detta?

Det skulle väl också kunna vara själva glödlampan som det är fel på. Vilken typ av lampa sitter där?
jag har haft samma problem det böjade så, sen glappade det alla möjliga sätt, hastighetmätaren la av bla sen dök det upp felmedelande srs servce erfodras, volvo ville ha 7200 för utbytesinstrument +1000 för byte men jag hittade en kille i örebro som fixade det för 2500
Jag har tidigare jobbat mycket med elektronik och skulle aldrig ge mig till att värma kortet med värmepistol eller baka det i ugn. Det problem du har beror antagligen på en kalllödning och denna måste lödas om selektivt. Med värmepistol och eller bakning är risken överhängade att du skapar nya fel som inte låter sig lagas till en rimlig kostnad, eller skapar latenta fel som ger sig till känna senare. Lödtenn är efter en korrekt utför lödning, liksom de flesta metaller närmast monokristalint, ytan blir blank.. Kallödningar kännetecknas av att temperaturen varit för låg för flytning eller att detaljen rubbats under stelningen varför kristallbildningen inte blir fullständig, ytan blir matt. Värmebehandling vid för låg temperatur kan åstadkomma att i stort sett varenda lödning blir felaktig. Värmebehandling vid tillräckligt hög temperatur för att få fullständig flytning innebär sannolikt att många av komponenterna förstörs.

Om du inte är kunnig själv så rekommenderar jag starkt att lämna in utan att göra några egna reparationsförsök.
althebandy skrev:Hej!

Jag har en V70N, modell år 2003 där lampan för helljuslampan glappar och oftast inte lyser alls. Jag har läst här på forumet att det kan vara en kallödning på ett kretskort. Det ska enligt vissa gå att lödda själv eller värma med värmepistol, är det någon som testat detta?

Det skulle väl också kunna vara själva glödlampan som det är fel på. Vilken typ av lampa sitter där?
Om det bara är helljuslampan som spökar, och inget annat, är det nog bara glödlampan. Att den blinkar beror nog på att glödtråden hamnar rätt emellanåt. Det är nån form av speciallampor som åtminstone jag hade svårt att hitta nånannanstans än på volvo. Kostar några tior och finns 2-3 olika typer. Köp några av varje sort för säkerhets skull, för andra kan gå sönder när du tar liss dimmen för att komma åt baksidan.
Så vitt jag vet sitter det glödlampor t.o.m. modellår 2003. Sedan dioder.
Fråga Volvo när du ändå ska köpa där. Riv instrumenteringen och byt.
Först därefter, ifall felet kvarstår, kan det bli aktuellt med kallödningar i DIM. Om du har lust. Felet är iofs ganska harmlöst.
glöm i så fall inte att koppla bort jordkabeln från batteriet först annars får du säkerligen felindikationer på din display men jag är ganska säker på att det inte är lampan eftersom felet kommer och går
sorryd skrev:glöm i så fall inte att koppla bort jordkabeln från batteriet först annars får du säkerligen felindikationer på din display men jag är ganska säker på att det inte är lampan eftersom felet kommer och går
Det är i alla fall första åtgärd eftersom inga andra symtom finns.
Helt rätt att bryta jorden vid ALLA arbeten som är i närheten av elektronik, t.o.m. generatorn faktiskt.

Läste ur koder nu o fick felkod på temp[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]