Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bewsfroe
Godkväll!

Vill byta min S60 bensinare mot en V70N diesel. Siktar på årsmodellerna 04-05 för sen börjar det bli för dyrt.

Vad ska man välja?! Automat eller manuell - skiljer det mycket på skatten lådorna emellan? Och hur mkt bränsle sparar man genom att välja en manuell istället? Vill dock helst ha automat, har suktat efter det mkt länge. Man kanske kan leva med att det dricker lite mer när man får glädjen av en automatlåda? Och hur mycket behöver jag köra på ett år för att det åtminstone ska gå jämt ut med att åka med bensin? Kör ca 2000 mil / år...

Antar att de flesta fel jag redan råkat ut för/kommer stöta på med min S60 även finns på V70 med dieselspis under locket? Tänker på klonkstag, länkarmar osv.

Finns det några för dieselmodellerna karaktäristiska fel man bör se upp med? Finns det flera motoralternativ att välja på just dom årgångarna? Partikelfilter - bra eller anus?

Ja ni förstår vad jag menar? Har aldrig ägt en dieselbil innan så jag vet inte vad det innebär kontra att åka bensinare! Att motorn har en trevligare karaktär än min 170 hästars S60, det är jag totalt införstådd med :D Det och bekvämligheten av en bränslevärmare är väl det som lockar mest! Och givetvis att man kanske kan spara en slant oxå!
Användarvisningsbild
av Perc
S60 och V70 är samma bil från b-stolpen framåt. Samma framvagn som börjar glappa, samma elektronik osv. Dock gör den tyngre motorn att dieselbilar har större aptit på framvagnsdelar. Ingen "dealbreaker" dock.

Automatlådan får gärna ta en liten skvätt enligt mig, det är det värt för att åka bekvämt.
av Bewsfroe
Perc: Okej, verkar ju inte helt främmande med andra ord. Har du någon uppfattning om vinsten av automatlåda äter upp vinsten av "meningen" med att åka diesel? T.ex. krävs det att man kanske åker 3000 mil istället för 2000 mil per år för att åtminstone gå jämt ut? Med den högre bränsleförbrukningen pga automaten...

Har nu gjort lite egen research och kommit fram till följande:

En manuell 2004 kostar 6346 kr per år kontra en automat som ligger på 6877 kr. Tar vi årsmodell 2005 kostar båda alternativen lika mkt, 6346 kr. Trots att alla bilar är miljöklass 2000. Hur kommer det sig?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Diesel och automat är en gudomlig kombination. Upp till 2005 sitter den äldre och enligt många mer driftsäkra motorn. Den saknar ju partikelfilter och virvelspjäll och det sistnämnda är delvis gjort i plast där armen kan gå av. Jag är mycket nöjd med min 03:a med aut. Ligger på ca 0,6l/mil mestadels landsväg i ca 100km/h. Med mina nya 18" har förbrukningen stigit tyvärr också efter det att jag haft inne den på Volvo för mjukvaruuppdatering av motorstyrningen
av Bewsfroe
0,6 låter ju inte så pjåkigt faktiskt. Frågan är hur snålt man kan köra en dieselautomat av den årgången i stadstrafik...
Användarvisningsbild
av Perc
Bewsfroe skrev:Har du någon uppfattning om vinsten av automatlåda äter upp vinsten av "meningen" med att åka diesel? T.ex. krävs det att man kanske åker 3000 mil istället för 2000 mil per år för att åtminstone gå jämt ut? Med den högre bränsleförbrukningen pga automaten...
Det har jag inte tänkt på faktiskt. Min utgångspunkt när jag jämför förbrukningssiffror är alltid automatlåda oavsett, eftersom jag har kört det i många år nu och kommer att fortsätta med det också.
av mbc
Jag kör en 07 automat, mycket motorväg 120-130, ligger i princip konstant på 0,8.
Jämfört med min gamla 2,5t bensin 1,1.
3 dl blir 4,50 kr/mil om man för enkelhetens skull räknar på 15kr både bensin och diesel.
skatteskillnad ca 3500kr, ja du ser ju själv 1000 mil så har jag tankat för 4500 kr mindre än när jag hade bensinarn.
Kör ca 2500 mil om året.
Hade som krav när jag letade diesel bil att det skulle vara automat, värt varenda extra droppe diesel som den tar.
Hade polarens manuell 05 diesel på en 100 mils resa, den tog 0,7 med mitt körsätt.
Ligger man och fiskör så går dom mycket billigare, när sambon kör tar den ganska mycket mindre.
av Bewsfroe
Blir ju mer pengar ju mer man kör, kan låta konstigt :lol: Vilken av D5 modellerna är snålast då? "Gamla" eller "nya"?

Och vad kan man räkna med för förbrukning vid stadskörning med en automatare? Transportstyrelsens siffror är ju allt annat än trevliga; 1,12 liter milen....
av mbc
Bewsfroe skrev:Blir ju mer pengar ju mer man kör, kan låta konstigt :lol: Vilken av D5 modellerna är snålast då? "Gamla" eller "nya"?

Och vad kan man räkna med för förbrukning vid stadskörning med en automatare? Transportstyrelsens siffror är ju allt annat än trevliga; 1,12 liter milen....
den utan partikelfilter tar marginellt mindre, när jag var ledig i vintras körde jag i princip bara i stan och använde värmaren en hel del, då hamnade jag på 0,95, att jämföra med min automat 2,5t bensin 1,4 :-O)
enligt transportstyrelsen tar min 1,05 stadskörning.
Jag har en 07 2,4d

Läste ur koder nu o fick felkod på temp[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]