Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
wohlfie skrev:Så där nu har jag kört lite tester:)
och testa 3 olika termometrar och fick lika på alla.

jag får 4-5grader på 2min ungefär.

Märker också att AC går på och ifrån var 25sec exakt:) (yes stog med klocka)
Kan det vara ett täcken på att behöves mer gas?
För läcker tror jag inte det gör.

Bilen rulla 16000mil och det har aldrig fylls på något där.. finns inga uppgifter på detta.

Kan det försvinna med tiden ändå?
Din AC är frisk. Du har också fått kvitto på att det kommer riktigt kall luft ur reglagen också.
Användarvisningsbild
av Vojje
Perc skrev: Kylmediat pumpas ju från kompressorn in till förångaren (inne i instrumentbrädan) där det "sprutas ut" genom ett nålsöga inuti förångaren och övergår till gasform. Denna halva av kretsen kallas högtryckssida. Sen "tar gasen med sig värmen" ut via lågtryckssidan - den andra halvan av kretsen - och kyls av och övergår till vätskeform i kondensorn nere bakom kofångaren. Sen sugs den i i kompressorn igen och börjar ett nytt varv.
Bra beskrivning, om det inte hade varit för att det är tvärt om :lol:
Användarvisningsbild
av Perc
Vojje skrev:
Perc skrev: Kylmediat pumpas ju från kompressorn in till förångaren (inne i instrumentbrädan) där det "sprutas ut" genom ett nålsöga inuti förångaren och övergår till gasform. Denna halva av kretsen kallas högtryckssida. Sen "tar gasen med sig värmen" ut via lågtryckssidan - den andra halvan av kretsen - och kyls av och övergår till vätskeform i kondensorn nere bakom kofångaren. Sen sugs den i i kompressorn igen och börjar ett nytt varv.
Bra beskrivning, om det inte hade varit för att det är tvärt om :lol:
Hur menar du?
Användarvisningsbild
av Vojje
Perc skrev:
Vojje skrev: Bra beskrivning, om det inte hade varit för att det är tvärt om :lol:
Hur menar du?
Om vi börjar vid kompessorn som kan betraktas som "motorn" i systemet.
Där förvandlas gas av lågt tryck till gas av högt tryck. Högtryckssidan börjar.
Gasen kondenserar till vätska i kondensorn. Fortfarande högt tryck.
Därefter följer torkfilter och expansionsventil där trycket på vätskan sjunker och lågtryckssidan börjar.
Nästa anhalt, förångaren. Vätskan blir gas av lågt tryck som leds till kompressorn.

Läste ur koder nu o fick felkod på temp[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]