Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matsfinspång
Hej!

Tänkte försöka rengöra vevhusventilationen sjäv på min XC70 2,5t. Har kommit så långt att jag ska ta bort skenan med insprutarna men har problem med att få bort brännslematningen. Den ser inte ut som i min Haynes bok och inte heller som i en tråd jag fick här heller. Det kommer ett stålrör inderifrån mellan insprutare 1 &2från vänster, På röret sitter en svart plastklump med 2 gröna knappar (en uppe och en undertill) precis intill samlingsröret. Hur får man bort den utan att ta sönder den? Ska man pressa in de rröna knapparna och dra av den? Sitter den hårt?
Hur hårt ska man behöva dra innan insprutarna släpper från grenröret?

Mvh
Mats
av acrophobic
Hade också lite problem med den, måste vara likadant som på min S60. Lossade railen från insuget och försökte trycka in knapparna så mycket jag kunde med fingrarna, men ville inte släppa. Har för mig att jag lirkade ur railen så spridarna lossade från insuget och tog ett par små mejslar och tryckte in "knapparna" med samtidigt som jag drog i railen. Lossnade iaf utan större skador på röranslutningen. När jag kunde se hur det var kontruerat var det uppenbart hur man skulle göra, men nu har jag glömt exakt hur det var, minnet är kort. Men förhoppningsvis har du väl fått bort insuget vid det här laget :)

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]