Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av important
Ska kolla med volvo om det går att göra på min bil. Tror dessvärre att min låda är allt för gammal för att det ska fungera.
På volvo laddade dom ner en ny programvara till lådan men detta hjälpte inte något alls.
Dom snackade något om att man kunde omprogrammera allt i lådan och det skulle kosta 20-25.000;- Tycker det är för mycket pengar att lägga ut på en så pass gammal bil och det var inte säkert att det skulle fungera heller.
Raymond skrev:Hadde en Taxi inne som uppførde seg presis sådan, det var dog en 2010 modell, men kan ju vara nåt av det samma. Den slog nåt inn i h... när man la inn Drive men annars växlade den mjukt och fint. Provade SW uppgradering och nolling av adaptionsvärdena utan någon forändring. Tog då och körde en initireing/adaption av vxl, dvs man sätter vha. Vida växxellådan i "innlärningsmodus" och sen måste man ut och köra på vägen efter et spesielt skema. Man ska köra igjennom alla växlarna vid olika gaspådrag, varvtal, motorbromsa mm. Etter att jag hade utfört detta växlade den silkesmjukt från Neutral till Drive. Men som sagt så var detta en mycket nyare växellåda.
av rd350
Det går att nolla adaptionerna på din bil som beskrivits, "körschemat" kan ta ca en timme att gå igenom. Har gjort det på ett flertal bilar av årsmodell 04-05 nånting. Tyvärr händer det också att det är o-ringar inuti lådan som ger upp till de olika solenoiderna.
av important
rd350 skrev:Det går att nolla adaptionerna på din bil som beskrivits, "körschemat" kan ta ca en timme att gå igenom. Har gjort det på ett flertal bilar av årsmodell 04-05 nånting. Tyvärr händer det också att det är o-ringar inuti lådan som ger upp till de olika solenoiderna.
Hej

Vet inte om det är redan gjort. Förra ägaren han berättade för mig att han hade ominstallerat något i lådan men vet inte om det var den saken han hade gjort.
Vet du hur mycket en sådan operation på min -02:a skulle kosta??
av rd350
Vet ej vad Volvo tar för det, "ingår" i jobbet när man byter låda. Körcykeln är väldigt varierande hur lång tid den tar beroende på väg och trafikförhållande men en timme får man räkna med att hålla på.
Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

För att sammanfatta vilka saker som nä[…]

Relä bränslepump

Kollat säkringar? Säkring 9 i elcentrale[…]

Transmissionsolja till M66

Jag tänker att den bör stå horison[…]

Min Busy Forks eller BuZy FourX Då blir de[…]