- fre 13 jan 2012, 17:59
Märkte för några veckor sedan hur jag kände vibrationer i ca 20 - 40km/h och då jag bromsade så vibrerade det ännu mer. Köpte nya bromsskivor och bytte dem igår. Vibrationerna vid inbromsning är helt borta med vibrationerna i olika farter är kvar. försvinner i ca 50 km/h och återkommer högfrekvent i 100 - 110km/h?? Vidare smörjde jag låskolvarna i bromsoken.
Har nyligen bytt spindelleder och då jag bytte skivorna så bände jag lite i länkarmarna och tittade på bussningarna, de rörde på sig "jämnbra" på båda sidor. Sviktade och var hela och rena. Ska de kanske vara hårdare, att det är länkarmarna som måste bytas, att bromsskivans skevhet har gjort att bussningarna har gått sönder? Har haft bilen i snart fem år och aldrig bytt länkarmarna? Bilen går rakt och fint och drar inte åt något håll vid inbromsning.
Dave
Har nyligen bytt spindelleder och då jag bytte skivorna så bände jag lite i länkarmarna och tittade på bussningarna, de rörde på sig "jämnbra" på båda sidor. Sviktade och var hela och rena. Ska de kanske vara hårdare, att det är länkarmarna som måste bytas, att bromsskivans skevhet har gjort att bussningarna har gått sönder? Har haft bilen i snart fem år och aldrig bytt länkarmarna? Bilen går rakt och fint och drar inte åt något håll vid inbromsning.
Dave
Volvo V70 -02, 170hk Automatväxlad skönhet som håller mig o min lilla familj säker!
- By Raktidiket