Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skrot123
När jag igår skulle sätta mig i bilen för att åka hem från jobbet så funkade inte larmdosan... jag tänkte att batteriet i dosan var slut, så jag gick o köpte ett nytt. Detta hjälpte dock inte så jag gissade på att dosan pajjat. Efter att tagit bussen hem och lyckats övertala en kollega att skjutsa mig till jobbet idag så provade jag med reserv dosan.. Den funkade inte heller.. Min kollega uppmärksammade att lilla röda larm dioden inte blinkade så jag låste upp bilen med nyckeln, varken larm eller Centrallås funkade och när jag vred om tändningslåset så klickade det bara.. dock så funkade innerbelysningen.. om än något svagt.

När jag nu efter arbetsdagen kommer ner i garaget för att försöka starta bilen med startkablar, för nu vet jag ju att batteriet är slut, så trycker jag på dosan och bilen låser upp sig så fint och starta lika lätt som vanligt..
Det enda som är konstigt är att SRS airbag service meddelandet har börjat lysa...

Nån som känner igen detta??
Summering:

Kl 08:00 19/1-12 Parkerar bilen i varmgaraget på jobbet
Kl 17:00 19/1-12 Försöker låsa upp bilen, byter batteri i larmdosa.
Kl 07:45 20/1-12 Försöker låsa upp bilen med reserv dosan, funkar inte. Öppnar med nyckel. larmet larmar inte, C-låset funkar inte och startmotorn klickar.
kl 16:00 20/1-12 Ska starta bilen med startkablar. Trycker på dosan (bara för sakens skull) och helt plötsligt funkar allt. Bara SRS service meddelande..

16:52 sitter fortfarande på jobbet och funderar på om jag vågar ta bilen hem :D
av larsolsson
Jag har dålig koll på elen i nya bilar men har varit med om äldre bilar som fått alla möjliga mystiska elproblem då vatten/snö/is lagt sig i släpvagnskontakten. Batterier som laddat ur, lampor som fortsatt lysa trots att tändningen avslagen.

Denna teori bygger ju iofs på att du har en släpvagnskontakt.
av skrot123
Jo nog har jag släpkontakt, men bilen hade ju stått i varmgarage från 08:00 den 19:de till 08:00 idag, så jag har svårt att tro att det vore det.. men det e klart, med el så vet man ju aldrig :)
av skrot123
Kan det vara något larm relä eller liknande som fuckat upp sig? Kan larmaet styra så att allt vad gäller el stängs av?

Min tanke är alltså: Något relä eller annan vital larmdel hakade upp sig och slog ut larmet, Larmets inbyggda funktion är då att allt som har med el att göra dör så att det blir omöjligt att starta bilen.

Tror ni jag är helt ute och cyklar nu??
av Baldy
Låter som batteriet var för svagt. Har varit med om samma fenomen fast ute på vintern.
Mitt batteri hade slutat ta emot laddning så det var bara att investera i ett nytt batteri. Larmet och en avstängd radio tog sista spänningen som fanns i batteriet.
Min fru har haft liknade fel på en av sina tidigare bilar.
Bilen gick inte att starta på infartsparkeringen vid hemkomsten efter arbetet. Statmotorreläet klickade endast. Åker till parkeringen på min hemväg och testar, visst går startmotor och bilen startar.
Det upprepas sig ett par gånger under ett år. Köpte ett nytt batteri och problemet var bort de kvarvarande åren vi hade bilen.
Polskorna ”plus/minus” var ordentligt dragna och ingen oxid fanns på det gamla batteriet.
Därför är frågan om statusen på ditt batteri. Kan vara ett nytt batteri som är lösningen på ditt problem.

Lennart
av skrot123
Jag har inte kollat batteriet då bilen startat hur lätt som helst fram tills detta fel, och efter felet så funkar den hur bra som helst och det har varit bra fart på startmotorn både före och efter felet! Men jag ska absolut kolla batteriet nu! Stort tack för alla svar! :)
Användarvisningsbild
av greeeken
skrot123 skrev:Jag har inte kollat batteriet då bilen startat hur lätt som helst fram tills detta fel, och efter felet så funkar den hur bra som helst och det har varit bra fart på startmotorn både före och efter felet! Men jag ska absolut kolla batteriet nu! Stort tack för alla svar! :)
Att den insta startade var ju för att batteriet var slut.
Det klassiska klickandet är ju att batteriet är dött.
Spelar ingen roll om du kan starta bilen nu. Har du en cell som är dött i batteriet så är det kört.
Kolla upp batteriet du ska ju ha 14,5 V
kolla släpvagnskontakten som nån skrev , kan vara strul där.
Läs ut felkoder du har nog en del.
SRS kommer att lysa tills du släcker den koden.

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]