Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TomasL
Ratten passar rent fysiskt men du måste ju även byta airbagen till den tre ekrade rattens airbag till motsvarande årsmodell.
Eftersom att han skriver att det är till en 01-04 så ska även rattknapparna fungera.
Användarvisningsbild
av ER
Rattknappar från 4-eker/V70N passar ej på 3-ekerS60 så det blir nya/från skroten och ny knallpåse alt beggad ej från skrot. Årsmodellen på knallpåsen har mindre betydelse men det ser ju bäst ut med motsvarande färg som ratt om det inte är sportratten i offblack som ser lika bra ut i alla färgerna inkl Rpåsen.
av TomasL
Det jag menar med att rattknapparna fungerar är att kontaktdonen ifrån rattkanpparna på den tre ekrade ratten passar i bilen.
Eftersom det på bilden redan sitter rattknappar på så behöver han inte köpa några.
att rattknapparna ifrån den fyrekrade ratten skulle passa på den tre ekrade ratten har jag inte påstott. Kanske uttryckte mig lite oklart.

Är du helt säker på att årsmodellen på airbagen inte spelar någon roll?
Har för mig att kontaktdonet ser annorlunda på dom lite nyare bilarna.
Användarvisningsbild
av ER
TomasL skrev:Det jag menar med att rattknapparna fungerar är att kontaktdonen ifrån rattkanpparna på den tre ekrade ratten passar i bilen.
Eftersom det på bilden redan sitter rattknappar på så behöver han inte köpa några.
att rattknapparna ifrån den fyrekrade ratten skulle passa på den tre ekrade ratten har jag inte påstott. Kanske uttryckte mig lite oklart.

Är du helt säker på att årsmodellen på airbagen inte spelar någon roll?
Har för mig att kontaktdonet ser annorlunda på dom lite nyare bilarna.
Kan bara prata för min egen då ratten är en 07;a(sport med aluinlägg) och knallpåsen en 04;a från en R-bil och allt fungerade i äldre bil utan att Volvo tafsade på nåt.
Men jag var kanske otydlig då jag mest syftade på fägen då det finns 3, 4 olika färger på inredningar och airbags. Charcoal, graphite, offblack osv där offblack fungerar ihop med alla färgerna utan att se B ut.
av TomasL
men sitter kontaktdonet som man ansluter airbagen i i ratten?
Blir inte själva kontaktdonet kvar om man tar bort ratten om du förstår vad jag menar.
Har för mig att ändringen kom efter -04. Att airbagen från en R -04 passar i din bil som är en 02 råder inget tvivel om men undrar om en airbag ifrån en nyare hade passat.
Om du t.ex även hade tagit airbagen ifrån en -07'a.

En annan lite fråga. Passade rattknapparna ifrån 07's sportratt plug'n'play mot dina kontaktdon i bilen?
Användarvisningsbild
av ER
TomasL skrev:men sitter kontaktdonet som man ansluter airbagen i i ratten?
Blir inte själva kontaktdonet kvar om man tar bort ratten om du förstår vad jag menar.
Har för mig att ändringen kom efter -04. Att airbagen från en R -04 passar i din bil som är en 02 råder inget tvivel om men undrar om en airbag ifrån en nyare hade passat.
Om du t.ex även hade tagit airbagen ifrån en -07'a.

En annan lite fråga. Passade rattknapparna ifrån 07's sportratt plug'n'play mot dina kontaktdon i bilen?
Kablarna sitter fast i bilen vill jag minnas och tagit nyare airbag än 04 var inte i mina tankar då det antingen var R eller 03-04 med järnmärket, R dök upp först till kaffepengar så det stämmer nog att cansystemet styr valet lite(som vanligt).
Knapparna från 07 är ej plug´n play, ej ens skalet passade för mig som för en del andra men inget lite färg kan fixa om jag får behov av "aluinlägg" i knapparna innan bilbyte.
Hade jag behållt signalringen (där kontaktarena sitter till knapparna)som medföljde ratten hade kontakterna passat men bilen fått fnatt troligen då kretskortena på rattknapparna jag har skiljer sig markant från dom av modell 07 som medföljde ratten.
av TomasL
Ok det var det jag tänkte att rattknapparna från en nyare (-05-) inte passar och som sagt så tror jag inte att airbagen gör det heller men jag är inte helt hundra.
Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

Ja du "säljaren" är helt[…]