Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TomasL
LOTEZ skrev:Va tror ni om dessa? http://www.skruvat.se/Fjaderbussning-P12164.aspx
Sitter det såna orginal på bilen? Vart ska dessa sitta, alltså i vilken ordning? Någson som har sprängskiss?
Jo dessa sitter original. Men hur har du kunnat byta fjädrarna och missat att se dessa?
Som lilleman säger så är det mot dessa som fjädern "vilar" emot i överkant. Det är det övre fjädersätet.
Dom skulle kunna ge de ljuden som du beskriver. Dom är gjorda i metall som det sedan ligger gummi över.
Med tiden kan gummit spricka och då rostar dom inuti. Då kan det bli oljud.
Dom gånger jag har bytt fjäderben fram på mina bilar så har jag alltid bytt dessa samtidigt samt fjäderbenslagringen för det är en lite kostnad extra när man endå river ner.

Nr 7 på denna bild.
Bild
av LOTEZ
Tack TomasL - grymt bra bild!

Dom där sitter orginal (enl volvo) från -04 och framåt...
Har du den matchande listan som visar vad respektive sak heter/är?

Hur jag missat detta är för att jag är helt novis på att meka. Så lämnade bort jobbet.
Har varit i kontakt med skruvat.se för bilen är står verkligen "baktungt". Dom ska återkomma till mig idag. Troligen fel på fjädrarna. hade hänt förr med just den leverantören :-(O)

Jag påtalade att detta medför ännu en nedrivning-montering. Denna kostnad tar givetvis inte jag.

Ang klonket. Var ute på fikarasten och gungade bilen framtill (tidigare bara gungat den med hjälp av railsen i sidled) och ser/hör hur höger fjäderbenslagring gnisslar/låter/glapar. Biltemaskräp höll 300mil :-)

Återkommer med rapport efter samtal med skruvat.se. Undrar vilken verkstad dom bokar in min bil på och hur snabbt dom får ut ersättningprodukten...
av TomasL
Nu har jag dubbelkollat detta och alla Volvo som bygger på P2 plattan (även flera modeller) har detta övre fjädersäte.
av LOTEZ
Nu har jag reklamerat skiten. Bett dem skicka nya framfjädrar samt att dom får stå för verkstadsnotan för andra bytet. Dom påstår att deras leverantör säger att det ej är några fel... Fortsättning följer...

En följdfråga dock. Visst kan man väl under inga omständigheter få på framfjädrar i bak och bakfjädrarna fram? Det ska väl inte passa även om man tvingar dit dem liksom?

Och skulle det nu gå, visst borde det föra oväsen i ha sig?
av TomasL
Väldigt tveksam till att man skulle kunna sätta dom fel. Dom är ju olika utformade. Var det en verkstad som gjorde jobbet?

Den har inte B&W, det är Harman Kardon...[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]