Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
sm5ugh skrev:
*pettson* skrev:
sm5ugh skrev:Tack, Pettsson för informationen! Har fått den bekräftat från ytterligare en annan firma i Linköping som "bara" meckar med Volvo och Renault. Då blir det till att ringa Skobes i morgon och stoppa beställningen av länkarmsbussningen och be dem plocka hem ett svänghjul istället! Kommer dessutom att påminna dem om att de lovat att gå till botten med detta problemet då det redan fanns vid köpet....alltså ett garantijobb! :)
Ja alltså grejen är ju att du kan få världens vibrationer av detta eftersom motorn inte driver konstant utan faktiskt pulserar ut sin kraft. Din lamell är stum för att svänghjulet ska ta upp vibrationerna. När så svänghjulet kollapsat så blir det ett ordentligt glapp som ställer till det.
Skobes... välkommen till motala. :cry: Varför är aldrig dom med när det är BRA reklam?.. :idea:
Ok....mer intressant information! Tack, Pettson!
Har precis varit i kontakt med min mekaniker och visst kände han till svänghjulsfenomenet, men sa också att "sådana byter vi inte ofta, inte".
Det lät lite som ett försök till att få mig att tro att det inte är ett "vanligt" problem, men att de just inte byter så ofta kan ju också bero på priset! Folk drar sig så länge det bara går! Han lovade i alla fall att kolla upp det...jag ber att få återkomma med hans svar i nästa vecka...för då ska bilen in till doktorn igen! :(
Nej dom byter ofta INTE.. särskilt inte om dom ska betala. Ändå kände han till problemet?.. Det betyder att dom låter bli att åtgärda ett känt fel.. Det sa han ju själv. :-)-) Ja både folk och verkstan drar sej in i det längsta för att byta för att det är knöligt och kostar pengar.
Jag för min delen jobbar mest med 850/70 serie och där är det tyvärr väldigt vanlig med.. Men där finns alternativ, gillar man inte priset på svänghjulet (som är 6000 + byte för en 850) så handlar man ett vanligt svänghjul , eftersom man ändå byter packbox, kopplingspaket och urtramplager då man skruvar isär så kan man då välja alternativet till det vanliga svänhjulet istället, det är samma pris. Det gör att kunden kommer undan betydligt billigare om han vill genom ett begagnat standardsvänghjul (ett som gått runt 800 mil kostar 1000kr).
Dock är de inte en hit att handla begagnade dubbelmassehjul eftersom man inte vet skicket (går ju inte att se skicket på själva vulkningen osv) och inte vet hur länge det håller. Ett standardhjul är ju bara kolla ytan på så är det ju klart i princip.
av sm5ugh
MMMm....vi får väl se vad som händer!
Har i alla fall fått en tid av min mekaniker...och går man på vad han sa (lite mellan raderna) så verkar det som att de kommer att byta svänghjul på garantin. De ville nämligen ha bilen något mer än bara en dag med anledning av att "det kommer att ta tid".

Men hur beter sig bilen om man sätter dit en vanligt svänghjul? Börjar det inte darra eller skaka eftersom "dämpmassan" inte finns på den typen av hjul!?!?!?!
av sm5ugh
Är det ingen som vet vad det blir för skillnad mellan att sätta dit en vanligt helgjutet sänghjul kontra dubbelmassesvänghjul? Märker man någon skillnad på hur bilen beter sig?
av *pettson*
sm5ugh skrev:Är det ingen som vet vad det blir för skillnad mellan att sätta dit en vanligt helgjutet sänghjul kontra dubbelmassesvänghjul? Märker man någon skillnad på hur bilen beter sig?
Skillnaden är att motorns vibrationer i vevaxeln går ut i växellådans ingående axel så att på manuella bilar kan det rassla lite (volvo är dom enda som skiter i att åtgärda detta och istället väljer att byta svänghjul). Vanligast är att synkringarna rasslar lite. Andra fabrikat löste problemet med att fjäderbelasta synkringarna så är dom tysta vilket som. När du har stumt svänghjul så har du fjädrar sitter i lamellpaketet som ska ta upp torsionsvridningen när du försöker smyga med kopplingen. Dock blir det väl lite slappt med tiden så att man kan känna nån darrning i systemet och kanske till och med vibrerar igång om det är riktigt illa. Medans när man har dubbelmassehjulet så är det i sej fjädrande för torsionsvridningarna och lamellen är stum istället. Då tycker man att man är smart och slår två flugor i en smäll = mindre rassel (skönhetsfel) och samtidigt kan du dölja en taskig koppling om du vill..
Nackdelar..enligt nedan..

Vanligt svänghjul= rassel men håller sådär 40k mil... möjligen ett kopplingsbyte på mitten..
Dubbelmassehjul= separerar vid alltifrån 8-10k mil till långmila.. du får ändå kopplingsbytet på mitten MEN du får bekosta ett svänghjul till..
Ska du höja effekten? Sorry.. Dubbelmassehjulet pallar inte det.. Det blir att gå tillbaka till stumt hjul och vanlig koppling..

Så fördelar? NOT.. men det är kunden som ska betala..
Nyare bilar nu enligt en branschtidning så ska man rekommendera att byta svänghjulet vid kopplingsbyte som obligatorisk åtgärd. Kostnad? Endast 6k extra..utöver själva bytet.
Dock har jag inte sett nån bekräftelse på detta.. utan det var i en artikel i en branschtidning..
av sm5ugh
Tack, för bra info...som vanligt, Pettson!

Nästa måndag ska den in på Skobes...och de vill ha den i två dagar för att vara säkra på att hinna åtgärda felet! Kan det vara ett svänghjulsbyte inbokat?!?!? :)
Användarvisningsbild
av helgonet1
Sorry att jag väcker liv i en gammal tråd men det är för intressant för att ignoreras!! Har själv en S80 med vibbar och vill gärna veta hur det gick för dig?? Bytte dem svänghjulet och isåfall försvann vibbarna?? Vill gärna veta, liksom många andra här på forumet.
Användarvisningsbild
av bela62
Hej!
jag är lite dåligt at skriva eller stava rät men kanske Ni förstor vad jag mena:!
Samma problem hade Jag föra äret med min S60 04 2.5T 210 hk. hade jag nya däck,nya skivor beläg,lankram,jullager byte alla busningar i hella fram vagnen. kumho däck helt nua men skakade endå inget värkstad gav ngt förslag, bara hitade kan det vara det,kan det vara det mm.
gick jag till Liljas i Kalmar sist pratade vänligt med en försäljare talade för han i vilket hastighet han skakar och mest när jag bromsar fruktansvärt mycket.
fick jag frågan om broms skivor och beläg. .........! Jag köpte nya 4 skivor de var balancerat och alla bromsbeläg nya. de kostade ganska mycket.
samma dah plockade jag bort tre väckor använda skivor och beläg...... monterat volvo originala.
provkörde bromsade hård testade kan inte svara vilket varv,hastighet.... allt försvan mycket nojd glöme bort kostnader,.
Mit svar till Dig öch ni som har licknade problem i första hand satsa originala skivor och beläg om ni har inte originala.
sen tänck på annat ....

MVH!

Notera att XC60 är bakhjulsdriven när […]

Häromdagen kom en eventuell indikation p&ari[…]

V502.0D spridarfråga

Det är mekonomen verkstad som dragit slutsats[…]

Keyless/Nyckeldosa

Sen 1 månad tillbaka krånglande l&arin[…]