Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

svda skrev:
dieselmagnus skrev:Mäter du motståndet mellan jorden och den strömmförande kabeln skall du ha oändligt stort motstånd för det ska inte som nämnts ovan gå någon ström genom säkerhetsledaren. Jag skulle inte använda vatten vid el-rengöring, utan elektronikrengöring. Jag köper min på biltema och den fungerar bra. Detta är husvagnsägarens bästa vän eftersom våra släpvagnskontakter ofta ärgar.
Det är orealistiskt att kräva att isolationen skall vara oändlig, 1MOhm eller bättre är mer rimligt.

Men en likströmsmätning säger inte allt. Den intressanta storheten för att bestämma läckströmmen till jord är egentligen inte bara resistansen utan impedansen och denna kan dessutom vara olinjär m.a.p. spännningen. För en mer korrekt isolationsmätning används en s.k. isolationsmätare alt. megger som mäter isolationen vid hög spänning. Vanligen 500 V i en 400/230 V anläggning. Att isolationen är OK då man likströmsmäter med 9V, som är den vanligaste spänningen i en multimeter, är ett nödvändigt men inte tillräckligt villkor för att isolationen skall kunna betraktas som OK.
Men hallå, det är en bil med kortis i motorvärmaren, inte en hel anläggning. Tror inte trådskaparen köper vare sej megger en Fluke för att söka fel på en motorvärmare. Kör med uteslutningsmetoden så behöver du inga instrument ;-//
Jöns skrev:Mäter jag motståndet mellan stiften i uttaget ligger det runt 30kOhm oavsett om jag mäter mellan faserna eller mellan fas och jord.
:shock: Hur många faser har du i ditt 220uttag ? borde inte vara mer än en. Det blir lite hög spänning om du har 2 faser
Har du prövat byta sladden. Vi hade problem med att traktorn på jobbet käkade säkringar(ingen jfb.). Man kunde sätta i kabeln och så startade värmaren. När man kom ut igen efter 1 tim så hade säkringen gått. Bytte kabeln och det funkade igen.
Kabeln är splitt ny. De sista dagarna har faktiskt inte jfb slagits av :-) Dock märker jag inte skillnad att motorn skulle vara varmare nu... det är lika j-vla kallt att köra innan motorn blivit uppvärmd, som det var innan.
Jo men då är det väl blockvärmaren som pajat, det är säkert avbrott i elementet. Den är ju enkel att kolla men lite svår att komma åt uppifrån, tror du måste hissa upp bilen för att komma åt den, den sitter under avgasgrenröret.
Dock märker jag inte skillnad att motorn skulle vara varmare nu... det är lika j-vla kallt att köra innan motorn blivit uppvärmd, som det var innan.
Du har alltså ingen kupevärmare i bilen, för då skulle du märka att det blev värme, åtminstonde i kupe'n. Hur märker du att det inte blir värme på motorn med/utan inkoppling av sladden?. Du ser inte det på temperarturmätaren som sitter i bilen! Har du kontaktvärmare eller slangvärmare monterad på motorn?
johcarl skrev:Har efter nu 2,5års(!) bilägande köpt en sladd till Calix motorvärmaren som sitter på bilen. Nu har jag upptäckt att efter en stund (ca 10min) löser jordfelsbrytaren ut i villan/garaget. Har fräschat till jordpunkten för uttaget i karossen och kollat anslutningar/kablar under bilen. Dessa ser mkt bra ut. Trots detta kvarstår problemet.

Det jag undrar över varför det dröjer innan jordfelsbrytaren löser ut? Vid ett rent jordfel skulle väl brytaren lösa ut direkt?
Om du har möjlighet, kör motorvärmaren några timmar på ett uttag som inte har jordfelsbrytare. Om det är fukt inne i motorvärmaren som orsakar att jordfelsbrytaren löser ut så torkar den ur om man använder värmaren.

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]