Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fred skrev:
midnight skrev:...alla kanske inte har råd och möjlighet att hålla tanken fylld för jämnan :roll:
Den logiken förstår jag inte... :roll: Det kostar väl inte mer pengar att tanka från halvfull till full än vad det gör från tom till halvfull...?

Jag har dock full förståelse för att man inte alltid har pengar att fylla en tom tank till full då jag i min ungdom ofta bara bara hade råd att tanka för en hundring åt gången. Men om man planerar så kan man ju faktiskt alltid se till att tanken aldrig går under halv, eller 3/4 om man så vill, för att undvika kondens under vinterhalvåret. :)

Mvh
/Fred
Det är inte kostnaden som är grejjen. När man kör så sjunker nivån i tanken och ersätts med luft, den luften innehåller fukt. När man sedan har tömt tanken ett antal ggr så finns det i teorin vatten i tanken. Jag fattar bara inte den teorin. Vattnet borde väl teoretiskt lägga sej i botten av tanken eftersom vattnet är tyngre än bensin/diesel, eller? det borde ju då sugas in och förbrännas alt. fastna i filtret.
Jag tror istället det isar någonstans i insuget, det kan ju tom. frysa vid någon plusgrad eftersom man sänker lufttrycket när motorn suger i sej luft. Luften innehåller ofta en del fukt. Vi hade tex. på juldagen dimma fast det var -15grader. Bildades en 10mm tjock ishinna fram på bilen efter 7 mil. När så motorn stannar och man tror man har is i tanken. Vad gör många då? jo häller sprit i tanken. Under tiden har motorns värme spridit sej och tinat ispluggen i insuget och man tror man fixat problemet. Men vad man istället gjort är att man hällt vatten i tanken, t sprit eller vad det nu kallas innehåller nämligen en del vatten. (T sprit gör det ivf. vet inte om alla tillsatser gör det)
Bensin är inte vattenlösligt, precis som du skriver. Etanol (sprit) är det däremot varför K-sprit är det som traditionellt använts för att lösa den mängd kondensvatten som samlats i tanken. Den vattenbemängda etanolen blandas sedan med bensinen så att den kan förbrännas i motorn. Om vattenmättnanden nått en viss grad och andra förutsättningar uppfylls (så som lufttemperatur, lufttryck m.m) så kan det bildas isproppar i bränslesystemet. Vid vissa punkter sätts bränslet under mycket högt tryck och där sker isbildningen, till exempel vid spridarna. Därför är det ofta så att motorn går mycket ryckigt innan den stannar helt eftersom inte alla fem spridare fryser simultant.

Att hälla i K-sprit i tanken när detta hänt löser inte ispropparna, det kan ev. förebygga nya isproppar. Dock är det som redan skrivits i tråden mycket tveksamt att K-sprit har någon effekt eftersom vi redan har låginblandning av etanol i bensinen. Denna mängd etanol är mycket större än en flaska K-sprit men detta informerar ju inte oljebolagen om, de vill ju sälja svindyr K-sprit till aningslösa kunder som lever kvar i gamla tider då bensinen var ren utan etanolinblandning!

Om motorn stannar på grund av en ispropp så är det bästa man kan göra att bara sitta och avvakta en stund så att den hinner smälta av motorns omgivande temperatur. Sen bör man åka och tanka upp bilen fullt så får man i bra med etanol samtidigt som man minskar luftmängden i tanken.

Isproppar är inget stort problem. Det krävs att ganska många villkor uppfylls för att de ska bildas och det sker inte så ofta. Personligen har jag bara varit med om att få ispropp en gång. Detta var i min gamla SAAB 900i och det var bara att vänta en stund så startade den så snällt igen.

Mvh
/Fred
Kena skrev:
Fred skrev:
midnight skrev:...alla kanske inte har råd och möjlighet att hålla tanken fylld för jämnan :roll:
Den logiken förstår jag inte... :roll: Det kostar väl inte mer pengar att tanka från halvfull till full än vad det gör från tom till halvfull...?

Jag har dock full förståelse för att man inte alltid har pengar att fylla en tom tank till full då jag i min ungdom ofta bara bara hade råd att tanka för en hundring åt gången. Men om man planerar så kan man ju faktiskt alltid se till att tanken aldrig går under halv, eller 3/4 om man så vill, för att undvika kondens under vinterhalvåret. :)

Mvh
/Fred
Det är inte kostnaden som är grejjen. När man kör så sjunker nivån i tanken och ersätts med luft, den luften innehåller fukt. När man sedan har tömt tanken ett antal ggr så finns det i teorin vatten i tanken. Jag fattar bara inte den teorin. Vattnet borde väl teoretiskt lägga sej i botten av tanken eftersom vattnet är tyngre än bensin/diesel, eller? det borde ju då sugas in och förbrännas alt. fastna i filtret.
Jag tror istället det isar någonstans i insuget, det kan ju tom. frysa vid någon plusgrad eftersom man sänker lufttrycket när motorn suger i sej luft. Luften innehåller ofta en del fukt. Vi hade tex. på juldagen dimma fast det var -15grader. Bildades en 10mm tjock ishinna fram på bilen efter 7 mil. När så motorn stannar och man tror man har is i tanken. Vad gör många då? jo häller sprit i tanken. Under tiden har motorns värme spridit sej och tinat ispluggen i insuget och man tror man fixat problemet. Men vad man istället gjort är att man hällt vatten i tanken, t sprit eller vad det nu kallas innehåller nämligen en del vatten. (T sprit gör det ivf. vet inte om alla tillsatser gör det)
Fukt finns alltid i luften och varierar beroende på temperatur. Varm luft kan hålla mer fukt än kall luft. Det spelar ingen roll hur många gånger du tömmer din tank, det finns alltid fukt där i. För att fukten i luften ska övergå från gas till flytande krävs antingen högre tryck eller att daggpunkten överskrids. Dimma bildas, oavsett temperatur ute, när en varmare fuktig luftmassa möter en kallare luftmassa (eller kyls av någon annan anledning).

I teorin finns det mer fukt i bränsletanken under sommarhalvåret. Exempel i praktiken är villaägare med exempelvis krypgrund, där många har problem med fukt under sommarhalvåret medan krypgrunden under vinterhalvåret är betydligt torrare.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]