Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jimmy Svensson
Hej

Ska in med bilen på Service nästa vecka.
Då jag har en backvarnare som trilskas tänkte jag byta den samtidigt då jag aldrig tagit bort kofångaren bak.
Jag har köpt sensorn o ska lacka den.
När jag frågade vad det kostade att byta den när dom gör servicen så skulle dom ha 1500:- för att byta den!!!
Han sa att det var lite knepigt att byta dom!!!
Är det inte bara 2 skruv o 4 bultar o sen är den loss eller?
av svda
Bytte på min för en tid sedan. Det finns beskrivningar på nätet. Du kan t.ex. ladda ned en från Volvo som beskriver eftermontering av backvarnare. Finns även här på forumet.

Tar 1- 2 timmar för en ovan. Så det är bra timpenning.

Du behöver inga specialverktyg, men bör ha en medhjälpare, då du lyfter ned stötfångaren (SF) och tar bort den trasiga sensorn.

Volvo kan mäta upp vilken som är felaktig. Det förenklar. Om det är nr 1 eller 4, så behöver du inte ta ur cellplastfyllningen i SF. Då går det fortare

Nedan gäller en vanlig V70 -05

Du behöver
- 1/4 tum hylsnyckelsats inkl. förlängare.
- Torxbit, minns ej storleken 25?
- bord att lägga stötfångaren på, gärna med wellpapp eller bubbelplast för att skydda lacken.
- skruvmejslar diverse storlekar.
- 556 eller liknande sprej
- Tång att lossa gamla givaren med.
- en bit butylgummi. Den används i hylsan för att säkra att muttrarna som håller SF inte ramlar ned i bakstammen.
- Eltejp att tejpa fast hylsan vid förlängaren med. Av samma skäl som ovan.
- Ficklampa

- Gör rent stötfångare ordentligt.
- Öppna luckan till batteriet ta ur plastbaljan och ta bort golvluckan genom att dra den bakåt.
- Ta bort luckorna mot karosssidan t.v och t.h. De som har handtag.
- När motorn varit avstängd minst 5 min, koppla ur och ta bort batteriet.
- Innanför luckan t.h lossa anslutningen till antenn. Det sitter en bit ned och är en vit kontakt på min bil.
- t.v. Lossa kabeln som går från stötfångaren till kontrollboxen för backvarnarna. Svart kontakt på min bil.
Låsningen till kontakten sitter långt in. Det behövs inget våld om du gör rätt.
- Lossa torxskruvarna, två på varje sida, en i hjulhuset och en nedtill ca 1 dm längre bak.

- I bakstammen finns fyra hål innanför vilka muttrarna som håller SF sitter. Du kan behöva pilla bort utskärningar i
ljuddämpningsmattan mot bakstammen.
Muttrarna är speciella med ett ca 30 mm långt rör framför den gängade delen med sexkant.
De är alltså relativt tunga och går inte att ersätta med något man normalt har i garaget. Tappar du dem i
bakstammen är det mycket svårt att få tag i dem.
Tejpa fast lämplig hylsa på en förlängare och stoppa en bit klistrigt butylgummi i hylsan. Lossa muttrarna och var
försiktig när du drar ut dem ur hålet.
SF är nu lös.

- Ta en medhjälpare till hjälp. Ta tag i överkant av SF i hjulhuset och dra försiktigt utåt så att sidan lossnar från
låsningen i överkant. Det är kilformad falls inklämd i ett spår.

- Dra SF försiktigt bakåt. Kolla att kabeln till backsensorerna inte fastnar i hålet.

- Lägg stötfångaren på bordet.
- Är det 1 el. 4 du skall byta så går det att göra nu. För att komma år 2 och 3 måste cellplastfyllningen
i SF bort. Hur detta går till kan du säkert själv komma underfund med. Lämpliga skruvmejslar är till hjälp

- Spraya 556 eller liknade mellan hållaren och sensorn. Detta löser upp smutsen som annars gör det mycket svårt
att få loss sensorn från hållaren.

- Lossa kontakten till sensorn. Det finns en liten plasttunga som skall vikas ut för att få loss den.
- Ta hjälp av en med hjälpare. En håller ut de två plasttungor som håller sensorn medan den andre drar ur givaren med en tång. Den dras rakt ut.

NOT: Med cellplasten ur kan man lossa kabelstammen, lägga SF bakom bilen, koppla in givarna, sätta tillbaks batteriet och testa sig fram till vilken givare som är trasig genom att koppla ur givarna en och en och koppla in den nya i dess ställe. Batteriet bör nog kopplas bort och in för var givare som testas.

- Gör rent hålet och tryck den nya givaren på plats. Anslut kontakten.

- Ihopsättningen i motsatt ordning går fort. Medhjälpare rekommenderas då du lyfter SF på plats.
Användarvisningsbild
av Jimmy Svensson
svda skrev:Bytte på min för en tid sedan. Det finns beskrivningar på nätet. Du kan t.ex. ladda ned en från Volvo som beskriver eftermontering av backvarnare. Finns även här på forumet.

Tar 1- 2 timmar för en ovan. Så det är bra timpenning.

Du behöver inga specialverktyg, men bör ha en medhjälpare, då du lyfter ned stötfångaren (SF) och tar bort den trasiga sensorn.

Volvo kan mäta upp vilken som är felaktig. Det förenklar. Om det är nr 1 eller 4, så behöver du inte ta ur cellplastfyllningen i SF. Då går det fortare

Nedan gäller en vanlig V70 -05

Du behöver
- 1/4 tum hylsnyckelsats inkl. förlängare.
- Torxbit, minns ej storleken 25?
- bord att lägga stötfångaren på, gärna med wellpapp eller bubbelplast för att skydda lacken.
- skruvmejslar diverse storlekar.
- 556 eller liknande sprej
- Tång att lossa gamla givaren med.
- en bit butylgummi. Den används i hylsan för att säkra att muttrarna som håller SF inte ramlar ned i bakstammen.
- Eltejp att tejpa fast hylsan vid förlängaren med. Av samma skäl som ovan.
- Ficklampa

- Gör rent stötfångare ordentligt.
- Öppna luckan till batteriet ta ur plastbaljan och ta bort golvluckan genom att dra den bakåt.
- Ta bort luckorna mot karosssidan t.v och t.h. De som har handtag.
- När motorn varit avstängd minst 5 min, koppla ur och ta bort batteriet.
- Innanför luckan t.h lossa anslutningen till antenn. Det sitter en bit ned och är en vit kontakt på min bil.
- t.v. Lossa kabeln som går från stötfångaren till kontrollboxen för backvarnarna. Svart kontakt på min bil.
Låsningen till kontakten sitter långt in. Det behövs inget våld om du gör rätt.
- Lossa torxskruvarna, två på varje sida, en i hjulhuset och en nedtill ca 1 dm längre bak.

- I bakstammen finns fyra hål innanför vilka muttrarna som håller SF sitter. Du kan behöva pilla bort utskärningar i
ljuddämpningsmattan mot bakstammen.
Muttrarna är speciella med ett ca 30 mm långt rör framför den gängade delen med sexkant.
De är alltså relativt tunga och går inte att ersätta med något man normalt har i garaget. Tappar du dem i
bakstammen är det mycket svårt att få tag i dem.
Tejpa fast lämplig hylsa på en förlängare och stoppa en bit klistrigt butylgummi i hylsan. Lossa muttrarna och var
försiktig när du drar ut dem ur hålet.
SF är nu lös.

- Ta en medhjälpare till hjälp. Ta tag i överkant av SF i hjulhuset och dra försiktigt utåt så att sidan lossnar från
låsningen i överkant. Det är kilformad falls inklämd i ett spår.

- Dra SF försiktigt bakåt. Kolla att kabeln till backsensorerna inte fastnar i hålet.

- Lägg stötfångaren på bordet.
- Är det 1 el. 4 du skall byta så går det att göra nu. För att komma år 2 och 3 måste cellplastfyllningen
i SF bort. Hur detta går till kan du säkert själv komma underfund med. Lämpliga skruvmejslar är till hjälp

- Spraya 556 eller liknade mellan hållaren och sensorn. Detta löser upp smutsen som annars gör det mycket svårt
att få loss sensorn från hållaren.

- Lossa kontakten till sensorn. Det finns en liten plasttunga som skall vikas ut för att få loss den.
- Ta hjälp av en med hjälpare. En håller ut de två plasttungor som håller sensorn medan den andre drar ur givaren med en tång. Den dras rakt ut.

NOT: Med cellplasten ur kan man lossa kabelstammen, lägga SF bakom bilen, koppla in givarna, sätta tillbaks batteriet och testa sig fram till vilken givare som är trasig genom att koppla ur givarna en och en och koppla in den nya i dess ställe. Batteriet bör nog kopplas bort och in för var givare som testas.

- Gör rent hålet och tryck den nya givaren på plats. Anslut kontakten.

- Ihopsättningen i motsatt ordning går fort. Medhjälpare rekommenderas då du lyfter SF på plats.
Tack svda för en mycket bra beskrivning av hur man lossa SF och att du tog dig tid att skriva ner det :-)-)
Det verka ju inte så svårt......tro att man fixa detta på max 45 min på Volvo som gör detta relativt ofta så vist blir det en bra timpeng.
Men om jag nu inte byter själv så ska jag vara med vid hela servicen så då ser man hur fort dom gör det.
Min är nummer två så då behöver jag lossa cellplasten.
Det värste är väll att få ner någon av mina icke bilintresserade kompisar att hjälpa till.
Än en gång Tack :D
av svda
Väl bekommet.

Lika bra att lära sig. Du lär få användning av erfarenheten. Jag har bytt två och kommer fortsättningsvis vara mer försiktig när jag tvättar bilen.

Min verkstad ville ha 4000 kr för och byta 1 sensor. Helt orimligt.

2000 kr för jobbet
650 för sensorn
1000 kr för lack
350 kr för felsökning.

Jag har en sensor kvar i reserv.
Såg att någon skrev att vissa verkstäder byter alla fyra sensorer på en gång och även kabelstammen.

Har man blivit påkörd bak kan stammen vara dålig, så det är inte så dumt. Jag köpte dock min V70 ny så jag vet att detta inte hänt.
Användarvisningsbild
av Jimmy Svensson
Hej
Var på service med bilen i dag och skulle byta sensorn.........
Då var både sensor 2 och 3 dåliga....Båda larmade i Vida
Men jag hade bara med mig en sensor då jag fått att det bara var sensor 3 som inte funkade när jag för tre månade sen var inne o kollade felkoder.
Så nu blir det att lacka en till o sen kommer jag att försöka byta själv :D
Tack än en gång för en bra beskrivning 8) .
av volvofantast
wengen skrev:Kan man inte koppla ur sensorerna jag vill inte ha dem längre dem går ju bara sönder
Jag gjorde det igår på våran v70 och det kostade 535kr med volvo kort. :D
Användarvisningsbild
av wengen
volvofantast skrev:
wengen skrev:Kan man inte koppla ur sensorerna jag vill inte ha dem längre dem går ju bara sönder
Jag gjorde det igår på våran v70 och det kostade 535kr med volvo kort. :D
tack då ska jag göra det också behöver inte ha skiten dom går ju bara sönder. :(
av svda
Min bil har varit problemfri i 5-år efter reparation. Jag tror att problemet uppstår pga att sensorerna inte tål högtryckstvätt.

Ny givare i rätt kulör kostar 350 kr på skroten. Tillkommer kostnad för felkodsavläsning om man inte vill chansa på att som ovan beskrivs lista ut vilken det är som behöver bytas. Själva bytet är ganska trivialt.

Och var(hur) räknas angivna liter? Skulle var[…]

Ska leta reda på detta uttag imorgon och tes[…]

Hjälp att hitta delnummer

Det var som fan, 1282852 heter han tydligen. Antar[…]

Styrvinkelsensor

Tjena! Min far hörde av sig om att hans V70 -[…]