Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu är jag inte med? försöker vi laga ett spöke?

Om man har en "driftstörning" eller ett felmeelande i DIM / lamptänning. då har man ett fel på bilen, som ska lagas.

i annat fall lagar man väl inte bilen?
Hej igen!

Hur ska jag tolka detta utan att stöta mig med någon av er som kan detta och har erfarenhet.
Jag är bara tacksam för alla tips på mitt problem som kan lösa denna eller eventuella felkod.
Efter som jag inte har någon erfarenhet av denna bilmodell och dess felsymtom, så är alla tips positiva för mig.
Som jag skrev tidigare så har jag inget felmedlande i displayen utan endast på PPC instrumentet.
Ser gärna att fler skriver några rader om PPC Diagnostic och deras uppfattning om instrumentet både negativa som positiva erfarenheter samt dess tillförlitlighet.

Lennart
Inte otrevligt menat men du skapar ett problem av ett ickeproblem. Oerhört sannolikt är att det inte är några "fel" på bilen. Och definitivt inget som gör bilen osäker. Förstår att du är ambitiös så här i början men det är overkill nåt enormt nu.
Ska du åtgärda felkoder som bara visar sig vid avläsning, inte i verkligheten, så hoppas jag plånboken är tjock. :)

Gör som du skrev längre upp. Låt Bilia läsa av vid nästa service. Ppc är utmärkt när man har ett fel på bilen och behöver hjälp att felsöka. Använt omvänt kan det bli sämre. Hade felkoden varit verklig och farlig på något sätt så hade du fått en varningstriangel i instrumentet!

Hoppas detta hjälper och att du inte tar illa upp.
I en bil kan man ha mängder med felkoder, som givetvis inte upkomit av en slumt (jo sånna förekommer också o kallas spök koder)
men dom koder som kan finnas men vara ointressanta är sånna koder som "är normala" du kan tilexempel få en ferdröjning på ett meddelande om väldigt många andra meddlande med högre prioritet går före. Du ka ha låg batterispänning i 1-2 sek under start m.m. finns mängder med sitrautioner som är mer eller mindre normala, men ändå triggar felkoder.

Därför ska man alltid bara felsöka på kund symtom.
vad är kundens problem??? kan vara så enkla grejor som att allt är normalt, men en varningslampa lyser, då felsöker man enbart på varför lampan lyser o åtgärdar detta.

eller så kan det var andra saker, att motorn är lite orkeslös vid accelaration (nått som kanske inte sätter en felkod) men man felsöker ändå utifrån den symtomen o åtgärdar det som är fel.

jag laga sjäv en S80 FT för några veckor sedan där kunden tycket ett bilen var för slö. i deta fall var felet att kunden inbiladesig att bilan var slö, men det är endå ett "fel" som åtgärdades. När bilen lämnar verkstan är bilen hel/kunden nöjd
CarMan skrev: jag laga sjäv en S80 FT för några veckor sedan där kunden tycket ett bilen var för slö. i deta fall var felet att kunden inbiladesig att bilan var slö, men det är endå ett "fel" som åtgärdades. När bilen lämnar verkstan är bilen hel/kunden nöjd
Hur "åtgärdade" du det då? Med Polestar eller ljög du för kunden? :)
CarMan skrev: jag laga sjäv en S80 FT för några veckor sedan där kunden tycket ett bilen var för slö. i deta fall var felet att kunden inbiladesig att bilan var slö, men det är endå ett "fel" som åtgärdades. När bilen lämnar verkstan är bilen hel/kunden nöjd
Vilket fel hade bilen? eller fixade du kunden? :wink:
lennart lundberg skrev:Hej igen!

Detta lät inte bra att PPC Diagnostic kan skapa en felkod och att man tror att det är ett fel, om jag nu har tolkat ”Knasen” rätt.
Om man då lämnar in bilen för att få hjälp, innebär det att verkstäderna får söka efter fel som inte finns och kunden får betala för detta eller att man själv byter delar i onödan.
Kanske har jag inget fel och en falsk felkod. Bilia får nollställa felkoden igen och avläsa den på nytt vid nästa service om ett år. Under tiden så får PPC-läsaren ligga i vila.
Med andra ord så bör man endast använda PPC vid ett påtagligt fel och läsa av eventuella felkoder.
Återkommer efter mitt besök på Bilia mitten på juli för en ny rapport.

Lennart
Att det är felkoder i bilen, betyder inte att det fel på bilen, för att kanske förklara lite så, När en felkod sätts (styrenheten kör ett diagnosprogram) så finns det olika nivåer, lägsta nivå så sätts felkoden, men lämnar bara ett spår av information, frysta värden m.m alltså lite historik, inget bry sig om, finns "felet" kvar nästa gång styrenhet kör diagnosen så får felkoden högre status, det först när felkoden når den högsta nivå av fem, som föraren för meddelande att något fel "lamptändning" Oftast så börjar styrenheterna att köra diagnoserna varje gång tändning sätts på, och kanske viktigast av allt är felkod med högsta nivån kan gå ner nivå 1 igen eftersom styrenheten kan inte hitta felet, utan att allt fungerar igen, som sagt lite information om felkoden när det hände, om hur många gånger felkoden suttit i "körcyklarna" (På sättning av tändningen-----------körning av bilen---------Avstängning av tändning). När det gäller PPC så är det bra hjälpmedel för hemma fixaren, så sluta inte att använda det. Se felkoder som information, skulle det vara fel på bilen, så lär du inte missa detta. Jag har en egen bil som har rullat ca 1000 mil (2010), jag brukar när kommer ihåg det, kolla av felkoder i bilen i instrumentet, och jag några felkoder, men inget fel på bilen :wink:
Hej igen!

Har efter nytt batteri och själv raderat felkoden inte fått fram felet. Bila har noterat att felkoden har dykt upp vid ett par tillfällen och jag avvaktar nu med samråd Bilia tills nästa gång samma felkod återkommer. Har varit felfri i drygt två veckor.
Om denna fråga och mitt tillvägagångssätt var lite för ambitiös eller inte så kanske även någon annan har fått lite klarhet i klartext hur saker och ting fungerar.

Lennart
Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]

Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66

Kollade lite mer nu, och volvo orginaloljan p&arin[…]