Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Reckless
Hej
Är sugen på att köpa en Volvo S60 och skulle vilja få veta vad man bör tänka på osv , finns det ngr speciella fel eller svagheter man bör titta på då det gäller begagnade bilar osv.

tacksam för hjälp :)
av III
Antar att du är bekant med skillnaden mellan 04/05, mest estetisk skillnad både interiört och exteriört(om inte kolla på blocket). Vad att kolla beror på motortyp och miltal. Sugmotorerna är tråkigare men något driftsäkrare. leder/bussningar i framvagn kanske om den har börjat få lite mil. Enkelt att fixa men bra att vara medveten. Rostskydd på topp. Slå en koll på bromsskivorna, speciellt bak. Som alla bilar med skivor kan dom rosta. Även det enkelt att fixa. Givetvis bör ju ac:n fungera liksom alla annan utrustning och det vanliga skicket såklart. Provkör och se att kopplingen fungerar, inget promblem på dessa vagnar men vid vårdslös hantering kan ju detta knäckas. Kör på högväxel, i kanske 70, gerfullgas, frikopplarsnabbt och släpper kopplingen lika snabbt, varvtalet skall omgående sjunka utan att kopplingen slirar. Kolla också att det är tort under bilen mellan motor/växellåda. Dyrt att fixa om det läcker där.
av Reckless
Ok låter som den har samma svagheter som min 855 -97 som jag har nu. Men vad menar du med sugmotorer ? Är sugen på en 2.5 T som gått runt 10.000 mil , priserna ser ju rätt hyffsad ut faktist.
av kenwin67
Hej
Köpte en S60 -01:a (2,4T, T3 med 200hkr) som gått 18600 mil för 30 papp (då ett riktigt kap innan strulet!):

1) Fick strul med servon efter 5 dagar (osis eller) och det visade sig att styrväxeln OCH servopumpen var "småpaja" fick byta båda, slutade på 8500:- med begagnade delar hos en billig/bra verkstad, hos BILIA går utbytesdelar servo växel & pump på 11-12000 spänn och på det själva jobbet (bara styrväxeln är minst 5 timmars jobb på verkstan) så watch out! Vet inte hur man kollar det, händer tydligen bara när det är dags :(

2) Spjällhuset är ett sorge barn tills man bytte till Bosch (var nåt italienskt dret de första åren 00-02 eller när det nu var, kolla på forumet)? I USA körde man med hela advokatköret så de spjällen byttes ut/mjukvaru uppdaterades första åren med återkallning på nästan alla bilar "over there" men i gamla Svedala gjorde man inget initiellt så det kan hända när som (vissa aldrig, andra efter 12000mil eller mycket senare). På min var spjällhuset utbytt och mjukvaran uppdaterat vid 17000mil så det ska va fixat. Såg på papprena att de drog av 50% på kostnaderna (tror det blev 5-6000 istället för 12000 spänn) så det finns ett halvt erkännande här i Sverige på problemet men då måste du haft den på alla service hos auktoriserad Volvo verkstad. Problemet är tydligen någon kol/borst nedslitning med tiden som får bilen att gå riktigt illa med massa larm etc. Så kolla här på forumet samt om aktuell bil har fått detta fixat (men 04-05 har nog Bosch)!

3) Gnissel och klonk nämndes tidigare så det finns tips om "Gardena trädgårdsslangar" runt fjädrarnas nedre del mot skålarna som ska trolla bort en del oljud. Men viktigast är styrleder och krängningshämmare som inte behöver vara så dyrt att fixa men vanligt. Såg nu att Volvo S60/V70/XC-- 2006 fortfarande var överrepresenterade hos bilbesiktningens problemlista med detta så Volvo har en svag punkt inom framhjulsupphängningen i denna familj som tydligen fortfarande hänger med. Men det kanske ska vara så med bilar som inbjuder till "aktiv körning" då t.ex. BMW också har en del liknande problem!

Finns säkert mer men detta är vad jag stött på de första veckorna. Ska väl också säga att det är en PREMIUM bil med mycket härlig bilkänsla, speciellt turbo motorerna och även om jag börjar krypa över 50 papp nu så är det en bra deal om inte mer saker händer ;D

Kenneth W
EX60

Betalar 8750kr/mån för min CareByVolvo […]

Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... lever[…]

Transmissionsolja till M66

Ja, det låter som en bra idé. Gå[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]