Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av grushjältar
Hej jag har köpt en 01 xc70 gasspjället har havererat när verkstad skall byta det så upptäcker dom att styrdonet är chippat det är alltså någon som har chippat styrdonet och typat det.Volvo säger att det enda jag kan göra är att få tag på den som har chippat det eller köpa ett nytt .nu får jag inte tag på dom eller den som hat chippat donet är det verkligen helt kört då det finns ett företag som påstår att dom kan återställa donet till sitt ordinära ursprung går verkligen det.Verkstan säger även att gasspjället måste få rätt information av styrdonet för att börja fungera det går alltså inte att uppgradera eller nåt sånt nån som vet? :?:
Användarvisningsbild
av Nexus
flyttar till rätt forumsdel S60, S80, V70N, XC70 (00-07), XC90
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja om nån har "chippat" motorstyrenheten, så kan inte volvo lag din bil. det dom kan göra för att få din bil körbar, är att byta motorstyrenhet.
om nån annan firma kan återställa din styrenhet vet jag inte, men för att få ett nytt gas spjäll att funka så behöver gas spjället & motorstyrenheten ny mjukvara (en chipad motorstyrenhet tar ofta inte imot ny mjukvara)

Så är det tyver att köpa chippade bilar
att chippa är olagligt & något som säljaren är skyldig att informera om
Användarvisningsbild
av ÄRRet
CarMan skrev:Ja om nån har "chippat" motorstyrenheten, så kan inte volvo lag din bil. det dom kan göra för att få din bil körbar, är att byta motorstyrenhet.
om nån annan firma kan återställa din styrenhet vet jag inte, men för att få ett nytt gas spjäll att funka så behöver gas spjället & motorstyrenheten ny mjukvara (en chipad motorstyrenhet tar ofta inte imot ny mjukvara)

Så är det tyver att köpa chippade bilar
att chippa är olagligt & något som säljaren är skyldig att informera om
Vart i lagtexten står det!?!? Snacka om att halva Sverige bryter mot Lagen...
Användarvisningsbild
av ÄRRet
Kom igen nu Caarnann vart står det? BLIR liite orolig för jag har ju trim å¨biilen.
Senast redigerad av 1 ÄRRet, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
menar du alvar?
viste du inte att man i inte får ändra motorprestanda utan at registreringsbesikta om bilen?
samma sag gäller ju om du ska montera drag. montera inredning i bilen, typa om till lastbil m.m.

allt du ändrar som från går tillverkaren spec, kräver att du gör en ny registreringsbesiktning & då måste du ha papper på att förendringen är "giltig" det är ju en hel del regler som fortfarande sak följas.

en normal chippning gör att bilen inte längre klarar lagstadgade avgaskrev som bilen är typad för, alltså är den olaglig.
Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]