Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av isak
kanske dyra fälgar i kombinaton med skitdäck?
Isak
Användarvisningsbild
av MartinS
isak skrev:kanske dyra fälgar i kombinaton med skitdäck?
Isak
Volvo orginal 17" Amalthea med Pirelli P-Zero Rosso, det är samma fälgar sedan bilen var ny och exakt samma märke och modell på däcken som bilen levererades med från fabrik. Men Volvo kanske levereras skit från fabriken?

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
isak skrev:har skrivit tidigare KÖR MED DÄCKSFABRIKANTENS REK- lufttryck skit i vad bilfabrikanten skriver!
kör själv 3,50 kg i mina 205-60-15 aldrig känt såna problem.
PS
lufttrycket finns i en ruta på de flesta däck där det anges maxbel i kg samt tryck på KALLA däck.
lycka till.
Isak
Det tryck som anges på däcket är väl ändå högsta tillåtna, inte rekomenderat?

/martin
Användarvisningsbild
av MartinS
Volvo4life skrev:Hade samma fel på min bil V70N-04 men då berodde det på att det var beläggningar på insidan av fälgarna (mellan bulthålen) vid anläggningsytan mot bilen. Fick hjälp av verkstan att köra med ståltrissa och på så sätt få bort beläggningarna. Beläggningarna gjorde att fälgen inte satt hundra procent perfekt. Studsandet försvann direkt!!! Så var det för mig ialla fall! Lycka till.
Slutade bilen studsa efter 5-10km för dig med? Vad finns det för förklaring på det isåfall, det verkar ju orimligt att fälgen skulle sätta sig perfekt efter en tids körning om det var skit i mellan?

/Martin
Användarvisningsbild
av Volvo4life
MartinS skrev:
Volvo4life skrev:Hade samma fel på min bil V70N-04 men då berodde det på att det var beläggningar på insidan av fälgarna (mellan bulthålen) vid anläggningsytan mot bilen. Fick hjälp av verkstan att köra med ståltrissa och på så sätt få bort beläggningarna. Beläggningarna gjorde att fälgen inte satt hundra procent perfekt. Studsandet försvann direkt!!! Så var det för mig ialla fall! Lycka till.
Slutade bilen studsa efter 5-10km för dig med? Vad finns det för förklaring på det isåfall, det verkar ju orimligt att fälgen skulle sätta sig perfekt efter en tids körning om det var skit i mellan?

/Martin
Svar Nej! Missade det i ditt inlägg! Sorry!
Användarvisningsbild
av isak
viktklassen för däcket är inte tilltagen i överkant av kostnadskäl från fabrikanterna! då återstår trycket som man får lägga högre. fabrikanterna döljer ofta en dålig konstruktion genom att sätta däcktrycket på minivärden av komfortskäl. sen misstänker ja problemen förstärks vid lägre profilvärden? har ingen egen erfarenhet av sådana hjul, men lufttryck o bärvärden på 15" hjul har det alltid fungerat utan ståplattor för mig så länge jag ägt bilar. rätt fälgbredd som motsvarar däckets konstruktion får man perfekt slitagebild under däckets livslängd.
Isak
Transmissionsolja till M66

Hej, Frågan gäller en v70 2011, D3, ma[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]