Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schröder
Har kört med öppet filter på min 940 Ltt med 220hk chip i 7 år innan jag bytte upp mig till en v70...... Jag var noga med service av filtret!
Hade aldrig några som helst problem med detta filter, inget pajade heller konstigt nog :mrgreen:
Dock kan saker hända som att luftmassemätaren pajar m.m...... Hända dock aldrig mig :!:

Det är det VÄLDIGT viktigt att ha filtret inoljat :!:
Annars renar inte filtret som det ska och diverse smuts letar sig in i motorn :!:
Kör ALDRIG med ej inoljat filter!!!!!!

Som dieselmagnus skriver Ett sportluftfilter renar inte inkommande luft lika bra som ett pappfilter.
Det stämmer mycket väl :!:

Dock kan du få ut ca 10-15hk mer med ett öppet filter men då måste du MAPPA bilen, annars händer inte det!
Mitt tidigare inlägg var baserat på ej mappad bil!

Ett öppet filter kan du få för 600:- och uppåt.... Har för mig att jag gav 1200:- för K&N till min Volvo 940 på Motornord.....
Skulle jag köpa ett idag skulle jag satsa på ett sådant igen!

Summa sumarum är det värt pengarna?
Kanske inte med tanke på de hästkrafter du får ut men möjligen för ljudet! Det blir mycket skön sång i maskinen kan jag lova!
Skulle ljuga om jag inte skrev att jag funderat på ett öppet filter till min v70 :mrgreen:

Vill du ha ut mer hästar än 15hk satsa då ej på en sug motor! Tycker du ska snegla åt en överladdad istället. Finns mer mos att hämta där med chip och mappning :wink: Varför inte en diesel :?: :!: Mycket nöjd med min efter BSR trim :mrgreen:

MVH Schröder
av mra
Tror det blir för bökigt med filter, som sagt det är vardagsbil och jag tror inte att 15hk gör så stor skillnad.
Tackar för tipsen alla som varit med =)

Lägger nog ner dem här pengarna på att sänka bilen med fjädrar istället (se min nyskapade tråd).
Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]