Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av helgonet1
Hej

Har läst många trådar om motorolja. Står själv i begrepp att byta oljefilter + olja, har kollat runt lite olika oljor och priser. Hittade en olja som säljs av Swedol - tror oljan heter så också. Den kostar 135:- för fyra liter. Mobil kostar 339:- för samma mängd. Jag byter olja och filter var 600-700 mil, då hinner den inte bli så dålig, vet inte om jag har rätt i detta men går efter sunt förnuft bara, har gjort så på nästan alla mina bilar jag ägt.

Har alltid använt Mobil tidigare men tänkte prova Swedol oljan eftersom den är billigare samt har samma specs. Så mitt resonemang är att om båda oljorna uppfyller samma krav så är det vä lika kvalitet på dem båda, trots att Swedol oljan är 204:- kronor billigare? Man kanske får betala en del för namnet också - ungefär som ett par märkesjeans. Vad tror ni???
Användarvisningsbild
av SvenB
Ja vad tror man, jag vet inte. Vad jag kan se på deras hemsida, så är den oljan en delsyntet. Är det vad du vill ha i din bil? Men du sparar i alla fall 29 öre/mil.
Användarvisningsbild
av helgonet1
KKR skrev:Ja vad tror man, jag vet inte. Vad jag kan se på deras hemsida, så är den oljan en delsyntet. Är det vad du vill ha i din bil? Men du sparar i alla fall 29 öre/mil.
Ja jag kör med delsyntet, tycker att det räcker långt i dessa trakter då vi brukar ha ganska milda vintrar bortsett den här vintern då :mrgreen: . Blir aldrig så kallt som norra delen av landet. När jag körde MB så gick den på Mobil 1 M-10w40 asså mineralolja då. Den bilen var i min ägo i tio år utan några som helst maskinella problem. Var rosten som fick mig att sälja den och köpa en S80.
Användarvisningsbild
av helgonet1
J.F.S skrev:Här är ett gammalt inlägg från mig i ämnet, lite kort kanske.. :)

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 70#p326860

Lite mer om Olja..

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?p=1559939
Ahh, tackar då får det bli Swedol oljan vid nästa olje/oljefilter byte. Sparar runt en tusing genom att byta olja samt filter själv istället för att lämna in på Lidbil - där dem tar 1400:- för den servicen. :-O)
Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]