Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

bonzi skrev:
CarMan skrev:man bör köra 30-60 minuter efter hatt ha andvänt värmaren, annats tömmer man tillslut batteriet.
Precis det jag vill mena, å exakt detta har nu hänt. Jag fick ju som bekant lära mig hur värmaren är tänkt att fungera dvs starta efter datorns uträkning mot avresetid och grader ute. 3 ggr fungerade det så att den fick köra hela uträknade gångtiden. Fjärde gången sa de njö.. njö.. njö.. när jag vred på tändningsnyckeln!!! Vill till detta tillägga att syravikt och nivå i batteriet var på grönt efter laddning sist innan värmaren nu gjorde mord på batteriet! Så nu ska jag köpa ett nytt batteri 100ah imorrn och manuellt begränsa värmarns möjligheter att dra ur batteriet varje gång jag använder den. Det tråkiga med nytt batteri är att nuförtiden är de dubbelt så dyra å dubbelt så dåliga... Är ju inge bly kvar i dem längre
köp nu inget jävla biltema batteri, dum i huvet somjag själv är . så har själv köpt deras 100 Ah silver-kalcium teknik för 1299:- , det har inte bra effekt nu när det är typ -10 minus , notera att jag kör ofta med ctekladdare med mera för att hålla det i bra skick

http://www.dn.se/ekonomi/viktigt-valja- ... -1.1036162

http://www.testfakta.se/img/2007/4/10/6183.pdf

och som föregående personer skrivit .. man ställer avresetiden .... när bilen ska va varm o skön

Fy fan va gött det e att ha bensinvärmare :D
En lösning för att spara på batteriet är alltså att sätta starttiden 30-40 min senare än den verkliga.
Då har den gått ca 15-20 min och motorn är alldeles tillräckligt varm...även i hård köld.

Ingen där ute som har koll på om det går att få Ardic-värmaren "väckt och släckt" med en DEFA-fjärrstart..?
För min del räcker det bra med att värmaren startar och värmer motorn, det blåser ju varmt direkt man startar så det är åtminstone i mitt fall av mindre intresse att kupén blir varm på förhand.
DEFA´s fjärrstart har enligt specen räckvidd på 1200 m.
Då kan man ju fast starta den från nån fjälltopp om man är lagd åt att åka skidor vintertid... ;)
Eller inne från biosalongen.
Om jag har förstått saker och ting rätt så är Volvos egen fjärrstart egentligen en VOLVO-förklädd Webasto-fjärr men bägge nyss nämnda har endast ca 600 m räckvidd och är betydligt dyrare än DEFA.
telemarksystems skrev:En lösning för att spara på batteriet är alltså att sätta starttiden 30-40 min senare än den verkliga.
Då har den gått ca 15-20 min och motorn är alldeles tillräckligt varm...även i hård köld.
Precis. Men du får inga isfria rutor på 20 min, och då försvinner en del av poängen.

Är det riktigt kallt, lägre minus 10, går den i en timme. Det får vara långt till jobbet för att skall hålla i längden utan underhållsladdning.
StringerBell skrev:
telemarksystems skrev:En lösning för att spara på batteriet är alltså att sätta starttiden 30-40 min senare än den verkliga.
Precis. Men du får inga isfria rutor på 20 min, och då försvinner en del av poängen.

Är det riktigt kallt, lägre minus 10, går den i en timme. Det får vara långt till jobbet för att skall hålla i längden utan underhållsladdning.
Helt riktigt. :-)-)
Fast jag brukar starta bilen, hämta posten, gå in tillbaks å ta en kopp kaffe och snabbläsa tidningen innan jag åker iväg.
Med isfria rutor.
Har inte så långt till jobbet så jag tar det säkra före det osäkra.
Misstänker att om man blir alltför bekväm och litar blint på Volvo-teknikernas uträkningar så lär nog njööö...njööö komma emot nån vacker dag...

Svärfar som oxå har en D5 satte in en el-motorvärmare/kupévärmare samt laddare just för att undvika att bli stående då man som minst anar det.
Det är ju förstås en lösning...att ha det bästa av två världar.
bonzi skrev:
CarMan skrev:man bör köra 30-60 minuter efter hatt ha andvänt värmaren, annats tömmer man tillslut batteriet.
Precis det jag vill mena, å exakt detta har nu hänt. Jag fick ju som bekant lära mig hur värmaren är tänkt att fungera dvs starta efter datorns uträkning mot avresetid och grader ute. 3 ggr fungerade det så att den fick köra hela uträknade gångtiden. Fjärde gången sa de njö.. njö.. njö.. när jag vred på tändningsnyckeln!!! Vill till detta tillägga att syravikt och nivå i batteriet var på grönt efter laddning sist innan värmaren nu gjorde mord på batteriet! Så nu ska jag köpa ett nytt batteri 100ah imorrn och manuellt begränsa värmarns möjligheter att dra ur batteriet varje gång jag använder den. Det tråkiga med nytt batteri är att nuförtiden är de dubbelt så dyra å dubbelt så dåliga... Är ju inge bly kvar i dem längre
Har själv använt min värmare mycket flitigt, och det är inte ofta jag kör med bilen lika länge som värmaren varit på före jag startade bilen. Till jobbet tar det 45 minuter, värmaren är på 60 min innan jag startar bilen. Samma visa när jag ska hem.

Ett "värre" exempel är när jag t.ex. ska handla. Startar värmaren manuellt ca 20 min innan jag ska köra, kör i fem minuter, låter värmaren gå när jag handlar, sen kör jag hem. Värmaren har då gott kanske 30 min, jag har kört motorn max 10 min.

Aldrig varit något problem med batteriet. Bilen är en MY04, aldrig bytt batteri. Kanske jag som har haft tur...
Jag har en bensinvärmare på min bil och och när jag ställer in tex kl 07,00 och kommer ut kanske en kvart innan 07,00 så går inte värmaren och det är inte varmt i bilen och den ända lilla frost som har försvunnit från rutan och cirka 10cm upp från utblåset på framrutan. Och om den stänger av sig en kvart innan inställd tid så har ju de nästan hunnit frysa igen om den är en -10c. vet någon vad det kan va för fel lr funkar alla bensin värmare så här
Sork skrev:Jag har en bensinvärmare på min bil och och när jag ställer in tex kl 07,00 och kommer ut kanske en kvart innan 07,00 så går inte värmaren och det är inte varmt i bilen och den ända lilla frost som har försvunnit från rutan och cirka 10cm upp från utblåset på framrutan. Och om den stänger av sig en kvart innan inställd tid så har ju de nästan hunnit frysa igen om den är en -10c. vet någon vad det kan va för fel lr funkar alla bensin värmare så här
Det är definitivt något knas. Har inte hört talas om just detta fenomen tidigare. Kanske värt en egen tråd?
StringerBell skrev:
Sork skrev:Jag har en bensinvärmare på min bil och och när jag ställer in tex kl 07,00 och kommer ut kanske en kvart innan 07,00 så går inte värmaren och det är inte varmt i bilen och den ända lilla frost som har försvunnit från rutan och cirka 10cm upp från utblåset på framrutan. Och om den stänger av sig en kvart innan inställd tid så har ju de nästan hunnit frysa igen om den är en -10c. vet någon vad det kan va för fel lr funkar alla bensin värmare så här
Det är definitivt något knas. Har inte hört talas om just detta fenomen tidigare. Kanske värt en egen tråd?

Jo kanske de får väll skapa en då.

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]