Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tartryffel - ja så är det nog. Det var nämligen borta nu på lunchen när jag åkte ett ärende. Lustigt hur vissa grejer kommer och går.
mikael_81 skrev:Har samma problem med fläkten i min S60-01. Någon som vet vad volvoverkstan tar för byte i en S60? Är priset för själva fläkten samma som på xc90, 3700:-

mvh Mikael
Gissningsvis är det runt en timmes jobb för verkstaden, alltså runt tusenlappen.
Det är inte så jättesvårt att byta den själv om du har lite tålamod (och ett garage att hålla till i). Det är en (torx-)skruv som sitter dumt till men i övrigt inga svårigheter.
jajon skrev:Tartryffel - ja så är det nog. Det var nämligen borta nu på lunchen när jag åkte ett ärende. Lustigt hur vissa grejer kommer och går.
Ja du ser, där sparade du flera hundra i felsökningspengar ;)
Min slutliga lösning om någon annan XC90-ägare undrar:

Ny kupefläkt inköpt från skruvat.se för 1125kr -> LÄNK

Bilia byter den och tar 4400kr för arbetet.

Totalt pris 5525kr. Ungefär hälften så dyrt som en annan volvoverkstad här i stan ville ha (då med original volvofläkt).

/ Jacob
Och så gjordes bytet idag. Ett jobb som enligt teknikern var värre än han trott. Det var osäkert om jag skulle hinna få tillbaka bilen dag.

Nu är de spontana kvitter/gnäll-ljuden borta men den nya fläkten har ett grundljud som är mycket högre än den gamla! Låter som att den går tungt och ljudet ändras i frekvens när man justerar fläktens hastighet (från brum vid lågt varvtal till pipaktigt vid högt varvtal). Jag antar att man får stå ut med sånt här när man varit snål och köpt en fläkt från skruvat.se för 1125kr istället för originalfläkten för 3700kr? Nu har jag bara garati från bilia på jobbet och de kommer garanterat hävda att fläkten låter så här. Känner mig oerhört korkad. Se det här som en varning i kontrast till mitt föregående inlägg.

Kanske finns det nån minimal chans att den bara behöver "köras in" och då blir tystare. Nån annan som har nån erfarenhet?

:cry:

/ Jacob
Och som om detta inte var nog. Nu har det börjat dunka/smälla från vänster framkant när man kör över något högt, typ farthinder. Hörs inte när man kör på vanlig ojämn väg. Antar att det inte kan vara relaterat till fläktbytet?
Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]