Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag är en riktig gröngöling när det gäller automatlådor, och speciellt Volvos.
Min undran gäller bl.a. funktionen på lock-up på 6:an.
Ska inte en lockupfunktion göra så att det blir i princip "stum" kraftöverföring mellan motor och drivlina?

I min bil så känner jag tydligt att lock-upen går i redan vid lättare acceleration , känns fast och fint. :)
Men på höga växlar t.ex. 6:an så känns det extra tydligt att det är ett slir på 200-300 varv innan den går i.
Det känns inte som något är fel eftersom lådan fungerar kanonfint, men just sliret vid landsvägskörning på 6:an stör mig en aning. Om man gasar lite försiktigt så slirar den på momentomvandlaren en aning utan att bilen ökar nämnvärt i fart.
Om jag accelererar lite hårdare som t.ex. vid en omkörning så slirar den upp ca 300 varv, lockupen greppar in fint och motorvarvet sjunker åter de 300 varven. Som det ska vara alltså enligt vad jag hört.

Men varför detta slir vid landsvägskörning och jämn gas med lite belastning? Där går nog en del bränsle i onödan.
Komfortskäl? Tekniska begränsningar?

Skäms nästan att man kan såpass lite om automatlådor, men frågar man inte så lär man sig ju inget.. :mrgreen:
Det är naturligtvis lite olika beroende på vilken modell/motor man kör.
Vid vissa varv så har du slirande lock-up. dvs. ett slir på ca 50-100 rpm, detta för att få en mjuk gång utan ryck slag vid relativt låga varv på motorn. Just diesel och automat kan ge vibrationer och oljud om man låser upp den helt vid 1300 varv och lägre.
Testa att lägg den i geartronic då brukar den låsa lite tidigare

Visst kanske förbrukningen ökar, men det är relativt lite, dessutom är det mest vid flytkörning.
Att den sticker lite i varv när du gasar beror på att den kanske inte hinner kompensera för ditt gaspådrag, men det skall låsa upp snabbt och mjukt.
andreas 80 skrev:Det är naturligtvis lite olika beroende på vilken modell/motor man kör.
Vid vissa varv så har du slirande lock-up. dvs. ett slir på ca 50-100 rpm, detta för att få en mjuk gång utan ryck slag vid relativt låga varv på motorn. Just diesel och automat kan ge vibrationer och oljud om man låser upp den helt vid 1300 varv och lägre.
Testa att lägg den i geartronic då brukar den låsa lite tidigare
Visst kanske förbrukningen ökar, men det är relativt lite, dessutom är det mest vid flytkörning.
Att den sticker lite i varv när du gasar beror på att den kanske inte hinner kompensera för ditt gaspådrag, men det skall låsa upp snabbt och mjukt.
Kollade idag om den skulle låsa lite tidigare i geartronicläge, men det verkar vara samma.
Den låser snabbt och mjukt vid gaspådrag redan vid ca 1500 varv, som det ska vara.
Denna automatlåda verkar vara avstämd mot maximal komfort, det är kanske därför lockupen slirar en aning vid "flytkörning" och lätt gaspådrag. Ett sådant beteende ger ju en 100% ryckfri körning.
"Bråkar" lockupen brukar man genast få en felkod på det, moderna lådor har även så kallat adaptiva värden som i stort sätt betyder att lådan "läser av" förarens sätt att köra, vilket gör att den ena bilen inte är den andra riktigt lik :wink:
rd350 skrev:"Bråkar" lockupen brukar man genast få en felkod på det, moderna lådor har även så kallat adaptiva värden som i stort sätt betyder att lådan "läser av" förarens sätt att köra, vilket gör att den ena bilen inte är den andra riktigt lik :wink:
Jag kör ju som en kepsbeprydd 80-åring som snöat in på eco-driving, det är kanske därför? :mrgreen:
Den kanske blir lite mer distinkt om man kör lite mer "livligt"?
Men då blir nog soppaförbrukningen ännu mer lidande än om man har kvar det lilla sliret innan lock-upen....
erikeriksson skrev:Hej, visst finns det "lock-upp" på alla växlar utom back, 1an och möjligtvis 2an.
Kan man inte 0-ställa adaptionen genom att lossa en kabel på batteriet, och då "börja om" med adaptionen, kanske kan vara värt att pröva.
Nix, du måste nolla lådan hos Volvo isåfall. Men adaptionen är kontinuerlig, ett par-tre mils körning räcker för att den ska ha anpassat sig helt.
Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]