Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tartryffel
inkognito skrev:vilken skit 4-hjulsdrift med andra ord, hur kan man ens kalla det 4-hjulsdrift?
Man kan kalla det fyrhjulsdrift för att det är just det. Drivning på fyra hjul. Om du vill ha permament fyrhjulsdrift (med den extraförbrukning det innebär) så finns det förstås sådana bilar. Nissan Kingcab kanske kan passa?
av MrPeLa
Nu har jag vart ute och testat lite och kommit fram till följande, med antispinn systemet på = omöjligt att framkalla bakhjulsdrift. Med systemet av slirar framhjulen lite först sen kommer bakhjulen in med smäll... och jädrar det är så det skall kännas.. men inte skall det vara så här?? Hursomhelst jag har bara ägt bilen sen i fredags å köpt den på bilia så den skall in på onsdag. sen bär det av till fjällen på lördag med förhoppningsvis en fungerande 4hjulsdrift.. :D
av Tartryffel
0007-felet. DEM0007 heter det tror jag. Sök på forumet. Oljetryckgivare, lätt fixat och inte dyrt.
av matzen10
MrPeLa: Nej, det ska inte smälla när allhjulsdriften går in!! Det är omärkligt eller näst intill omärkligt! Allt annat bör betraktas som fel.
I mitt eget fall, för 4 år sedan (S60 2,5T AWD, 2004), så smällde det lite när allhjulsdriften gick in. Inte mycket men tillräckligt för att uppfatta ljudet. Min bil hade då behov av att byta hylsan till vinkelväxeln. Och det gick på garantin då bilen bara rullat i 10-15 dagar sedan köpet. Så du borde inte ha problem med att gå skadelös ur detta heller!
Sedan kanske det kan finnas andra orsaken till just ditt problem men hur som helst så ska det ju åtgärdas så du får en fullt fungerande bil. Dock så tror jag du får inrikta dig på att åka annan bil till fjällen tyvärr..(om du lämnar in bilen nu) :x . Det tar en dag eller två att åtgärda problemet. Dessutom ska du ju först o främst få en tid för besiktning av bilmek på stället där du inhandlade bilen.
MEN jag skulle även ifrågasätta hur den kunde vara till salu med detta fel!! Det är ju inte okänt och har de inte annonserat för dig att det finns ett onormalt slitage där så är det under all kritik.
Kanske finns det någon forummedlem som har mer kunskaper än du, och bor i närheten av dig, som även kan prova bilen och känna efter?!?

Hur som helst så tror jag att du tveklöst kommer få upprättelse via bilfirman eftersom det inte är att betrakta som traditionellt slitage. Blir det strul så tveka inte att skriva här i tråden så kan vi säkert hjälpa till på något sätt. 20.000 medlemmar med stort kunnande är en bra kunskapsbank att ösa ur!
M V H
--_> Matz
av Lövet
Du har exakt de symptom DEM0007 ger. In på Volvo och be dem fixa det.
av llesrof
MrPeLa skrev:Nu har jag vart ute och testat lite och kommit fram till följande, med antispinn systemet på = omöjligt att framkalla bakhjulsdrift. Med systemet av slirar framhjulen lite först sen kommer bakhjulen in med smäll... och jädrar det är så det skall kännas.. men inte skall det vara så här?? Hursomhelst jag har bara ägt bilen sen i fredags å köpt den på bilia så den skall in på onsdag. sen bär det av till fjällen på lördag med förhoppningsvis en fungerande 4hjulsdrift.. :D
De ord du skriver skulle kunna var mina ord. Jag hade exakt samma problem och fick det fixat för 875 spänn. Jag tror att du får ditt fixat gratis eftersom din bil är ett år nyare än min. Kolla de andra trådarna om samma fel. Det finns en guide på hur du kan kolla om du har felkoder.

Att ingen bilhandlare märker detta när de byter in bilen beror nog på att de som bytt in bilen hållit käften eftersom de tror att det är dyrt att laga och vill slippa det. Bilhandlarna kollar sällan sånt här och om de mot all förmodan upptäcker felet så hoppas de att kunden är så dåligt påläst att han/hon inte förstår att det är fel på bilen. Man får tänka på att de flesta som köper och kör dessa bilar är totalt nollade när det gäller hur sakerna skall fungera. De som inte är nollade inser att något är fel när de blirståendes med spinnande hjul och undersöker saken och kanske till och med googlar på det.
av sudden68
det verkar vara många som har problem med 4-hjuls driften även jag.Går det inte att ta bort kopplingen på kardan som sitter där bak (-01 V70) och sätta dit en egen hel kardan så det blir konstant 4 hjuls drift.
av inkognito
Tartryffel: kör redan konstant 4hjulsdrift, som drar 0,55l/mil, behövs inge dinkytoys här inte. Trodde haldexen var bättre än så här, då vet man att inte köpa en sådan, om det bara racklar.
av Tartryffel
inkognito skrev:Tartryffel: kör redan konstant 4hjulsdrift, som drar 0,55l/mil, behövs inge dinkytoys här inte. Trodde haldexen var bättre än så här, då vet man att inte köpa en sådan, om det bara racklar.
Jag får säga att du imponerar så här långt. Sex inlägg varav fyra går ut på att döma ut Volvo. Två inlägg mer i stilen "Jag behöver hjälp".
Jaja, alla är olika.
av llesrof
inkognito skrev:... då vet man att inte köpa en sådan, om det bara racklar.
Men det gör det inte. På de flesta bilar fungerar det bra. Tryckgivaren var dålig på vissa årsmodeller och dessa är billiga att byta. Hylsan är dock en svaghet men den kan hänga med i många mil.
Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]