Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag vill koppla in mobilladdare och GPS laddare i bilen utan att ta strömmen via cigguttaget. Tanken var att ta ström på förarsidan och dra ett snyggt kablage ut i pennfacket bredvid radion och vidare upp till telefonhållaren. Dagens bilar kan vara lite känsliga för ingrepp i elsystemet så är det någon som vet ett bra ställe så skriv en rad.
Kravet är att det bara är spänning när nyckeln sitter i tändningslåset.

MVH

Hans
Nu är detta inte enligt ditt krav men jag tog strömmen från CEM. Jag ville ha konstantström till min GPS-hållare då jag vill att GPS:en är fulladdad. Bilen är parkerad i ett låst garage så jag är inte oroliga att lämna GPS:en i bilen.

Efter att ha mätt på säkringarna i CEM kom jag fram till att elstolarnas säkring inte används i min bil och att den har konstantström. Jag lödde på kabeln bakom CEM, på "bortre" sidan av säkringen, så att ingen åverkan gjordes på bilens elsystem. Kabeln drog jag sedan under ratten och in i mittkonsollen för att sedan ta ut den mellan instrumentbrädan och det centrala luftgallret. Jag fick göra ett litet urtag i luftgallrets sarg men det döljs av Broditfästet och skulle jag vilja ta bort installationen så kostar en ny sarg inte många kronor på skroten.

Det går säkert att hitta någon säkring som inte har konstantström i CEM och då kan min metod givetvis överföras till den!

Mvh
/Fred
Jag köpte kabelkit 9204981, tog försiktigt ur stereon, satte i adapterkabeln och fick därmed konstant och tändningdriven ström från den kabel jag köpt. Monterade en cig-uttag hona och pluggade in GPS-adaptern. Kabeln leddes precis som du nämde till det lilla facket till vänster, där jag borrade ett tillräckligt stort hål för kabeln i toppen längst in. Funkar perfekt och ser hyffsat snyggt ut. Dessutom slipper man greja med elsystemet...

Det är alltså denna kabel jag rekommenderar: http://s40concepts.net/forum/index.php? ... 1a2b9c01b3
Jag brukar alltid andvända Volvos Y-kablage, då kan man demontera allt utan att ha gjort åverkan
Köpte min på Bilia genom att referera till artikelnumret 9204981. De såg lite frågande ut men hämtade kabel-kittet (som fanns på lager) och jag såg ju direkt att det var vad jag ville ha.

Hur man tar bort stereon hittar man i alla monteringsanvisningar som kräver detta, som tex denna för telefon:
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... code=sv-SE
Blinkande ljus

Jag ser att mina dimljus (har LED i dem och anv&au[…]

Ok, jag jagar vidare. Tack för hjälpen a[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt til[…]

Den stora annons-tråden

Har inte sett en Toyota 4Runner på läng[…]