Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kvantskum
Detta är inget problem, vill mest höra om någon annan känner igen detta.

När det är riktigt kallt ute, t.ex. kallare än -15/-20, kan framrutan eller något i dess närhet
ge ifrån sig en riktig djvla knall!
När det hände mig första gången höll jag bokstavligen på att skita ner mig, det small så att jag trodde en hjulbult hade släppt från en mötande bil och smackat in i rutan! :shock:
Jag stannade och inspekterade rutan, men inget hade hänt.
Ett riktigt djäkla pistolskott alltså.

Nu 7-8 skott senare så behöver jag inte längre byta kalsonger efter varje gång, men man hoppar ändå till.
Jag parkerar inte i varmgarage, temperaturspänningarna ska därmed vara minimerade, eller?
Händer detta någon fler eller är min bil besatt och försöker skrämma ihjäl mig? :twisted:
av -94 9000 2,3T cse
Jajamen. Har haft samma smäll ett par-tre gånger i den värsta kylan. Inte sett nån skada efteråt fast det smäller som om det bara borde vara pulver kvar av frontrutan.

Mvh
av GruteK
min ruta smäller inte så, men ett kraftigt knakande från rutan tills bilen blivit varm i kupén.. =/
Användarvisningsbild
av Martinmat
Har inte upplevt ngt av ovan. Trots att jag har den i varmgarage o att det varit runt 25 - 30 minvs de senaste veckorna, dvs stora temp skillnader
av hansjkpg
Martinmat skrev:Har inte upplevt ngt av ovan. Trots att jag har den i varmgarage o att det varit runt 25 - 30 minvs de senaste veckorna, dvs stora temp skillnader
.
Ni som upplever smällarna , Hur står era bilar på nätterna eller mellan turerna?? står dom ute ? kan vara så att det blir skillnader i tempen på dom olika delarna , Ruta , kaross, instrumentbräda och detta orsakar spänningar som till slut blir en smäll.
av -94 9000 2,3T cse
Vid alla, utom ett tillfälle, är det när bilen stått ute. Vid det enda varmgarage-tillfället så var det efter att vi kört en 30-45 minuter.

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]