Det får väl bli att byta hela hållaren istället, då till nästa fråga. Sitter den skruvad från utsidan eller måste man ta bort inredningen från insidan av bagageluckan?
Jag gjorde jobbet på min S60 -06, men det är säkert samma på din V70, så här gjorde jag:
Först gäller det att få loss själva skyltarna från hållarna. Mina skyltar satt i det jag förstått är vanligast, nämligen Volvos egna lättmetallhållare. Där gäller det att först klippa upp den nedre listen någon centimeter (ta det varligt, skydda lacken med t ex en handduk!) - klipp in från sidan på båda sidorna tills du ser att den nedre metall-listen liksom går att fälla ner. Bryt loss den när den börjar släppa. Sedan pillar du in en slå kniv eller skruvmejsel ovanför själva skylten och lirkar loss den ur hållarens övre sarg.
Nu är hållaren blottad och du ser hur enkelt den är monterad, det är bara två eller fyra rejäla plåtskruvar rakt in i plåten. Skruva ur dessa och ta loss den nu förstörda hållaren och släng i metallåtervinningen.
Gör rent plåten bakom hållaren och måtta så in den nya skylthållaren mot de gamla hålen och skruva fast.
Ta det förbaskat varligt om hållaren är av plast!
Köper du samma snygga men uselt bräckliga skylt som jag så hänger t ex den nedre stödlisten och dinglar medans du jobbar. Det gäller sedan att inte bryta av de LÖJLIGT smäckiga gångjärnen på listen när man måttar in registreringsskylten och sedan till sist (i mitt fall med med darrande händer) snäpper upp/fast underlisten så att skylten sitter kvar.
När det är gjort är du klar! Lycka till.