Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av siviak
Har haft min bil inlämnad för dessa vibrationer flera gånger hos "vimpelförsäljaren" jag köpte den av, en j-a klåpare till mekaniker måste det vara iaf... Vi har fått bytt styrled vänster inre, efter det stod ratten duktigt snett. Nu står den bara lite snett, trots 3-4 hjulinställningar, har även bytt främre bussning i länkarmen båda sidor, kräng.stag vänster. Bytt däcken och gjort flertalet balanseringar. Finns ett klonkljud i framvagnen oxå, vet ej var detta kommer ifrån. Men ofta är det när man svänger, låter ibland som att fjädern rör sig (Boingggggg...) Förmodligen kan jag tänka mig fjädersäte.
Kan klonket och vibrationerna gå hand i hand tror ni? Min tanke har varit spindelled, om vibr. kommer därifrån kanske, men klonkar den när den blir dålig?!?
Är framförallt trött på dessa vibrationer, så tips om det är hjärtligt välkomna så jag kan berätta för dessa människor vad deras inmompetenta mekaniker ska titta på...
av Psyko
Klonkljudet tror jag du kan få bort genom att bara montera
ett gummi format som en halvmåne, den ska sitta på sista fjäder
varvet. Obalansen är svårare, till 99,9% sitter obalans i fälgar/Däck.

Är det originalfälgar eller eftermarknadsfälgar ?
Om det är det senare brukar problemet vara brist
på centreringsringar. Sitter det sådana är det väldigt viktigt
att dom passar bra mellan nav o fälg, skulle det vara fel centerings ringar
kan man hålla på o balansera till fan kommer o hämtar en.
Användarvisningsbild
av siviak
Ok ,fint! Fick höra att ofta har det samlats massa grus o skit i fjädertallriken som resulterar i att fjädern kan röra sig. Ska börja med att hissa upp o spola rent o hoppas att det hjälper. Annars låter gummit som en bra idé.
Fälgarna är eftermarknadsfälgar, 17-tum med 225-45 däck på. Har bett dem kolla att det sitter rätt centreringsringar på men litar inte på att de gjort det. Ska undersöka den saken själv. Men som jag undrade i första inlägget;
Kan dåliga spindelleder ge vibrationer? Eller hur brukar symptomen vara om de är kass?
av awd70
Alla glapp, även i spindellederna, kan ge vibrationer när man kör, så kolla att det inte glappar någonstans.
Oljudet kan komma från att fjädern rör sig lite när den fjädrar. När den trycks ihop vrider den sig lite och sedan när hjulet fjädrar ut kan det låta när den "vrider tillbaka" sig. Prova att göra rent i nedersta fjädervarvet och smörj in med lite fett. Om det tystnar då kan du försöka trycka in en bit gummi eller liknande. Från fabrik är fjädern "plastdoppad" för att undvika oljudet. Plastskiktet slits bort med tiden och oljudet kommer fram. Fettet räcker bara en kort stund så det är ingen lösning, bara ett sätt att kolla var problemet ligger. Vissa bilar har också ett tunnt zinkbleck under fjädern för att ta bort oljudet.
av fredenm
Hej!
Har haft kraftiga vibrationer i min d5:a efter autlåde byte. Jag började med att byta under och övre motorfästen/momentstag som var helt slut då vart det en marginell skillnad sen böt jag båda främre bäramsbussningar som oxå var helt slut (gick dock igenom bes ua) då vart det skapligt men dock fortfarande vibb. Det visade sig att inre vänster drivaxelknut var dålig så den är nu bytt och vibb är nästan borta. Tror det sista lilla sitter i hjulen. Kolla Knutarna.
Nästa lilla projekt är att byta hjullager vänster, jag älskar volvo v70 för att jag aldrig behöver fundera på vad jag ska göra med mina pengar och fritid...... :cry:
av packas
Har haft vibrationer också men fan felet idag . Köpte nya alufälgar i höstas, och monterade dom i våras och fick vibrationer.och tog bort ett hjul och centreringsringen var cirka 20mm inne i centrumet. Åkte till däckfirman KM däck i Haparanda och dom sa att de var fel ringar och dom bytte dessa och problemat var borta.
Uppvärmda vindrutespolare.

Nu var mitt problem inte spolarvätska fö[…]

värme problem

Okej! jag tänkte som en sista grej att provtr[…]

VIDA vill inte radera felkoderna, jag misstän[…]