- tis 17 feb 2009, 19:50
#261879
Så, efter lite krångel med registreringen så kan jag nu debutera med en post på detta forum.
Jag har följet detta forum under en längre tid, tyvärr kanske jag hittade tråden om XC90 T6 och den suspekta automatlådan några dagar för sent, d v s typ 3 dagar efter att jag köpte min XC90 T6 MY04.
Hursomhelst, bilen går mycket bra i övrigt, fick byta det klassiska hjullagret på garantin, bilen verkar vara pedantskött i största allmännhet att döma av invärtes och utvärtes skick samt servicebok med tillhörande kvitton.
Nu några frågor:
1.) Detta med automatlådan på just T6:an och alla som rapporterat problem med denna förtar mycket av glädjen med en förövrigt suverän bil, är det verkligen så illa som det låter på forumen? Finns det någon som känner till någon som tagit denna modell förbi 15000 mil utan automatlådehaveri?
2.) P g a detta känner man efter minsta konstighet med växlingen och försöker upptäcka eventuella fel på den lilla tid av garanti man har på en sån här "gammal bil". Någor som är lite suspekt är att vid manuell växling så upplever jag inte att förhållandet mellan motorns varvtal och bilens hastighet är konstant vid "spärrväxling" av 4:an. Vid kraftigt gaspådrag upplever jag det som att motorns varvtal ökar utan att hastigheten gör det i samma omfattning. Kan man förvänta sig detta på en geartronic låda eller ska det vara "stumt" som en manuell låda?
3.) Denna speciella låda som tydligen heter 4T65E, är det någon som vet om denna låda har inbyggt filter eller om filtret kan bytas i samband med byte av växellådsolja?
4.) Någon som har en uppfattning om vad oljebyte handlar om för pengar, med eller utan spolning?
5.) "Spolning" av automatlåda verkar vara ett relativt obekant begrepp för den typiske volvohandlaren, som automatlådor i största allmänhet. "Jolå...vi pumpar ur oljan med en sug och fyller på nytt vettu..." Är det ens någon mening med ett sådant oljebyte, jag menar får man ut allt skräp som ska bort då?
Det var mycket på en gång men kanske någon kan sprida lite ljus över detta?
Jag har följet detta forum under en längre tid, tyvärr kanske jag hittade tråden om XC90 T6 och den suspekta automatlådan några dagar för sent, d v s typ 3 dagar efter att jag köpte min XC90 T6 MY04.
Hursomhelst, bilen går mycket bra i övrigt, fick byta det klassiska hjullagret på garantin, bilen verkar vara pedantskött i största allmännhet att döma av invärtes och utvärtes skick samt servicebok med tillhörande kvitton.
Nu några frågor:
1.) Detta med automatlådan på just T6:an och alla som rapporterat problem med denna förtar mycket av glädjen med en förövrigt suverän bil, är det verkligen så illa som det låter på forumen? Finns det någon som känner till någon som tagit denna modell förbi 15000 mil utan automatlådehaveri?
2.) P g a detta känner man efter minsta konstighet med växlingen och försöker upptäcka eventuella fel på den lilla tid av garanti man har på en sån här "gammal bil". Någor som är lite suspekt är att vid manuell växling så upplever jag inte att förhållandet mellan motorns varvtal och bilens hastighet är konstant vid "spärrväxling" av 4:an. Vid kraftigt gaspådrag upplever jag det som att motorns varvtal ökar utan att hastigheten gör det i samma omfattning. Kan man förvänta sig detta på en geartronic låda eller ska det vara "stumt" som en manuell låda?
3.) Denna speciella låda som tydligen heter 4T65E, är det någon som vet om denna låda har inbyggt filter eller om filtret kan bytas i samband med byte av växellådsolja?
4.) Någon som har en uppfattning om vad oljebyte handlar om för pengar, med eller utan spolning?
5.) "Spolning" av automatlåda verkar vara ett relativt obekant begrepp för den typiske volvohandlaren, som automatlådor i största allmänhet. "Jolå...vi pumpar ur oljan med en sug och fyller på nytt vettu..." Är det ens någon mening med ett sådant oljebyte, jag menar får man ut allt skräp som ska bort då?
Det var mycket på en gång men kanske någon kan sprida lite ljus över detta?
XC90 T6 -04
V70 2,5D -01
V70 XC -02
855 Turbo -96
V70 2,5D -01
V70 XC -02
855 Turbo -96