Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av phmpersson
Hej

fundering ang. tickande relä. På V70 2,4D -07:a

Under bilen på passagerarsidan strax bakom b-stolpen sitter en elanslutning med vad som verkar vara ett relä. Detta tickar konstant. Skall det vara så?

//Hans

Flyttar till rätt forumsdel/Grammse
Användarvisningsbild
av isak
hej.
är det inte pumpen till värmaren? den sitter där.
isak
av phmpersson
Har inte kört längre sträckor på ett tag nu. Men har iaf kört med normal motortemp. Och relät eller vad det nu är magnetventil kanske? klickar hela tiden.

Den "tickar" även då jag har på dieselvärmaren
(parkeringsvärmaren). Och det sitter en liten behållare bredvid kontakten.

är det normalt eller bör man kolla upp det? Och varför tickar den? Vore kul att veta funktionen om det är någon som sitter inne med den kunskapen.

//Hans
Användarvisningsbild
av isak
hej.
låter helt normalt,värmaren går ganska mycket.startar vid 5+ tror jag? tror inte motorn klarar hålla motortempen vid några minusgrader. om jag inte kommer ihåg fel från förra vintern då min värmare inte funkade. du kanske inte haft någon modernare diesel tidigare?
isak.
Användarvisningsbild
av eccy243
Det är helt klart doserpumpen till dieselvärmaren. Vid kall väderlek går värmaren för att hålla motorn vid arbetstemp, och för att få till dräglig värme i kupén.
av phmpersson
Hej
Mkt bra svar. En fundering kring detta bara.

Det finns tre alt för att köra dieselvärmaren. Tid 1 Tid 2 och direktstart.

Tid 1 o Tid 2 ställer man in tid för avfärd och får då en varm bil vid denna tid, enkelt o bra. Direktstart om man kommer på att man måste åka iväg utan att ha använt Tid 1 eller 2.

Men om man inte kör någon av dessa tre kommer bilen själv att köra dieselvärmaren om det är ett visst antal -minus ute?
Användarvisningsbild
av isak
hej igen.
min startar med automatik. ibland till nackdel vid korta transp-. har läst någonstans att det kan programeras bort. du kanske känner till grundregeln vid timerstart. alltid längre körtid än värmaren har varit i drift.(batteriladdn-) hoppas du förstår resonemanget?
isak
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]