Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kumho600sl
Hej!

Jag har den senaste veckan försökt ta reda på om det är möjligt att byta ut stereon i min XC90 till en dubbel-din.
Det finns en hel del företag som säljer både iso kabel adapters samt en utbytespanel som man skulle kunna använda. Men jag har blivit lite osäker på om det verkligen är möjligt. En del påstår att det är omöjligt att byta ut orginalstereon till något annat då den är kopplad med fiberoptiska kablar?!
Kolla länk: http://www.caraudiodiscount.com/volvo-s ... 12234.html

Snälla hjälp mig någon som är duktig på detta område!

Mvh. Christian
av Psyko
För det första tror jag inte att just XC90 har den typen av kontaktstycken som länken visade.

För det andra har du fiberoptisk kommunikation mellan enheterna i en XC90 vilket gör
det hela svårare.
Allt går ju att göra men blir ju dyrare och mer tid krävs.

För att bygga om en XC90 "tror" jag det krävs en total ombyggnad.
Detta för att alla enheter på infotainment nätet kommunicerar via fiberoptik
och du kan iinte använda någon av dom till något annat

Du måste alltså :

Byta stereo
Byta förstärkare
Montera en antenn
Dra nytt kablage till dom ny enheterna.
av kumho600sl
OK!

Men det går att byta i alla fall utan att det blir några biverkningar på bilens övriga elektronik?

Den dubbeldin som jag har tittat på innehåller både dvd, gps, cd, blutooth och en hel del annat trevligt. Hade även tänkt att intrigera 2 lcd skärmar i nackstöden.
Men jag får alltså köpa till både nytt/nya slutsteg och dra helt nytt kablage?

Mvh. Christian
av Psyko
kumho600sl skrev:OK!

Men det går att byta i alla fall utan att det blir några biverkningar på bilens övriga elektronik?

Den dubbeldin som jag har tittat på innehåller både dvd, gps, cd, blutooth och en hel del annat trevligt. Hade även tänkt att intrigera 2 lcd skärmar i nackstöden.
Men jag får alltså köpa till både nytt/nya slutsteg och dra helt nytt kablage?

Mvh. Christian
Kan inte svara på det till 100 då jag inte testat det själv men
vissa problem kan ju uppstå eftersom fibernätet jobbar ihop med can nätet via ICM.
Du skulle försöka ta kontakt med någon ljudfirma som gjort något liknande
av kumho600sl
OK!

Tack för hjälpen, jag får nog prata med dem på Volvo och kanske kolla med BRL!

Om någon annan läser detta som har utfört denna operation vore jag mkt tacksam för svar!

Mvh. Christian
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw