Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 0278
Hej! Min dotter har en volvo av ovanstående modell,den har gått 12 tusen mil. Nu är saken den att att ett återkommande missljud som återkommer med ca 10-15sekunders intervaller har uppstått. Det är dock inte högjutt utan snarare av ganska låg ljudnivå och det låter lika oavsett om man kör eller låter den stå på tomgång. Bilen är 5 växlad manuell och kopplingen är bytt för drygt ett år sedan. Bilen var inne på Volvo verktad i fredags för att höra om dom kunde säga vad det var för fel. Och hör och häpna men dom sade att växellådan borde bytas till en kostnad av 20.000 kr. Detta vill jag starkt betvivla då inget symtom finns på den och det där ljudet lär väl knappast kunna komma från lådan då bilen står stilla på tomgång med friläge i. Nu undrar jag om det är nån som haft nått liknande på en xc70 eller har nått förslag.
Användarvisningsbild
av CarMan
du glömde beskriva ljudet !

varifrån upplevs det att ljudet kommer bak???
är det ett metalliskt dunk (som kommer 3 ggr inom 1 sek) sen är det tyst i 15 sek

deta var bara en finger visning om hur du ska beskriva ljudet.

(testa att stänga av AC:n)
av 0278
Hej! Som alltid svårt att beskriva ljud, men det är inte mettaliskt och kommer nånstans i höjd med torpedvägg en gång per 10 sekund ungefär och med eller utan AC. Det är heller inte ett dunk utan snarare ett skramlande ljud som om det vore nått som sitter löst. Det är ju inget som hörs av nån på gatan utan du måste vara intill med huven öppen eller sitta i bilen för att höra.
Användarvisningsbild
av CarMan
är det knackninge eller skrap ljud? eller är det nåt blås eller pipljud?
låter det som en tunplåt som vibrerar? eller plast som vibrerar?
av 0278
nej inget knack blås eler pipljud. ja som du förstår är det jäkligt svår identifiearat. men mera åt plastljud tycker jag.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw