Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av t69
Har en volvo v 70 -01 och igår tändeslampan om låg oljetryck har nu bytt kontakten men efter ett pat hundra meter börjar lampan lysa igen. Är det någon som vet var det kan vara för fel har nu köpt olja + filter för att bytadessa imorogn men var sitter filtret? :(
av Cicaro
Ytterst dum fråga, men jag antar att du har kollat att du har tillräckligt med olja i motorn? Svärfars 850 tände lampan för lågt oljetryck sporadiskt och det var enbart för att det var strax under miniminivån med olja(verkstaden hade varit för snål vid servicen). Efter att ha fyllt upp så det låg mittemellan minimi och maximi var problemet ur världen. Vet inte var filtret sitter dock har jag för mig det är insatsfilter på V70?

Följande tråd anger var filtret sitter på en 04, kanske är värt att ta en titt:

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... &sk=t&sd=a
Användarvisningsbild
av eccy243
För att förtydliga då:
På bensinare sitter oljefiltret bredvid tråget på undersidan. Det är ett insatsfilter som sitter i en svart plastbehållare. Krävs specialhylsa för den.
På en diesel sitter filtret uppifrån på framsidan motorn. Samma där. Insatsfilter, men med 36 mm sexkant-fattning.
OCH! På en diesel så måste oljefiltret lossas och tas bort FÖRST. Innan man tappar ur oljan alltså.
Användarvisningsbild
av halmstaden
Hylsan kostar 50:- på Biltema, art-nr 20-323 och ser ut såhär:
(till bensinmodeller alltså endast!)
Bild

/M
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Har en bekant som har detta problem.. Enligt volvoverkstaden har de bytt en sil i oljetråget och då har det blivit bra. De har tydligen gjort det på ett par bilar. Enligt verkstaden kan denna sil "sota" igen. Kanske om oljebyten inte har blivit skött som det ska? Kan tillägga att på just denna bil jag tänker på är serviceboken fullt ifylld..
Användarvisningsbild
av CarMan
halmstaden skrev:Hylsan kostar 50:- på Biltema, art-nr 20-323 och ser ut såhär:
(till bensinmodeller alltså endast!)
Bild

/M
de flästa volvo verkstäder brukar också sälja denna, till ett bra pris
Användarvisningsbild
av CarMan
det brukar vara igensatt vevhusventilation. då blir det fullt med "skräp" i olje troget & silen sätterigensig o kan inte suga olja.

(har man förlige omja, men att det fortfarande syns på olje stckan så är det inte förlåg olja mängd som är felorsaken om lampan tänds ! )
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw