Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jocco
Kupefläkten fortsätter att gå efter att jag stängt av bilen och låst/larmat? Har varit borta allt från 10 minuter till 3 timmar och fläkten är fortfarande i gång, med samma tider kan fläkten även ha stannat?
Om jag rycker säkringen (när den går) och sätter tillbaka den så förblir den avstängd.
Under färd kan jag heller inte justera fläkthastighet manuellt och med automatiken på håller den konstant varv, den går inte att stänga av.

Har också ryckt minuspolen på batteriet ca. 5 min satt tillbaka den och slagit på tändningen (ej startat) då kan jag justera fläkten manuellt och även stänga av fläkten. Men så snart jag startar går den inte att kontrollera (snurrar med ca halv effekt).

Tempgivaren/fläkt snurrar och är ren.

Någon som har en aning om vad som är oraken till detta mysko problem?
av jocco
Ska testa byta Effekltsteg samt kupefläktmotor.
Bilia vill ha 3800:- för motorn men jag hittade en Bosch (orginal?) för 1350:- hos meca.
Effektsteget köptes hos bilia för 1000:-

Återkommer när sakerna är på plats.
Användarvisningsbild
av ragge1
får mig då räckte med å bytte effektsteget, tror du kupefläktmotor är kass ochså, kan vara, men jag hade exakt samma symtomer på min
lycker till
av jocco
Effektsteg + motor är nu bytta.
Verkar som allt fungerar som det ska.

Hade säkert räkt med att byta enbart effektsteget men jag ville inte chansa på att sabba det nya effektsteget om det skulle vara någon defekt på motorn.

Tack Ragge1 för din input!
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]