Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TheHawk
Har under de senaste dagarna fått ett problem med bilen en s60 t5 01:a.
När jag startar bilen när den är kall så går den orent" (mörkare avgaser än vanligt.låter annorlunda.låter nästan som den inte går på alla cylindrar men det tror jag att den gör..låter konstigt och orent iaf.men det tänds inga lampor och efter ca 30-60 sekunder så går bilen som vanligt igen.har hänt vid 4 av de senaste 6 starterna.Har någon nån aning vad det kan vara???
Användarvisningsbild
av _zigge_
Hade samma problem med min V70 T5 -01.. Gick orent vid kallstart i ungeför 10-15sek utan att någon lampa tändes... Den gick inte på alla cyl.
Bytte Tändstift utan resultat. Tänkte då direkt att det var gasspjället som har pajat. Köpte en ny packning till det å skulle rengöra det. Men det är ju lite krångligt att komma åt!!

Gick in till Volvo å pratade med en snubbe där som sa att dom har fått klagomål om orengång/ryckig på dom årsmodellerna med det gasspjället.. Gjorde en uppdatering av programvaran över VIDA för ca 300kr utan att rengöra spjället.. Går klockrent och har gjort det sedan dess..

Uppdatera din programvara till spjället. Värt att testa innan man ger sig på att slita bort allt.. 8)

Lycka te!

Före 2021 när det nya infotainmentsystem[…]

"Limp home mode" ?

/quote] ADM finns, det fylldes på för c[…]

Hej! Har en Volvo V60 -15 som har gått 18 […]

Volvo xc60 2012-

Hej Detta är min första gång h&aum[…]