Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skarj
S60AWD2.5T skrev:Du måste plocka bort ok och bromskiva (släppa handbroms viren) samt lossa drivaxeln och fyra bult som håller själva navet.
Navet sitter ganska hårt så det går åt ett par rediga smällar på det. En av dessa bultar sitter lite jäkligt till.
Men bra veerktyg och ett vsarmt o skönt garage så spar du endel pengar. Jag tog ju på försäkringen så jag hade bara spart några hundra annars
är jag övertygad om att jag gjort det själv. Får väl gjöra det själv nästa gång :evil:

Du måste ha en 7mm insex för oken samt lite ringnycklar och ev. en hylsnyckelsats.
Du han skriva medan jag snackade med Bilbolaget. Krävs det något särskillt att slå/få lös navet med?
Garaget är varmt, men det är förbaskat trångt, tid går ju att ordna också, så frågan är bara om man duger till det ??:-/ . Då är det nog bara insexen jag saknar, eller kan det duga med en sån sats som innehåller ett gäng insex i samma handtag (inböjbara)?
Vågar inte gissa på kvalitets skillnader, fördelen med volvo är ju Volvo- kortet med delad betalning i 4 månader, känns ju lite billigare då ;-)

Det duger med insexbits av god kvalite. Kan sitta hårt.
Navet slår du loss med en slägga, låt bultana sitta kvar lite so flyger inget iväg :-). Jag kan ju ge råd som stod bredvid när volvo mecken skruva.
Jodå både han och jag hadde trevligt, hoppas jag :-)
av skarj
Ska se om jag kan fåtag på någon rephandbok under dagen då så kan man läsa på lite under nyår! Verkar det för bökigt i boken kanske man får nyttja volvokortet och 4 mån. Verkar det som om vilken drulle som helst med verktyg kan klara det så blir det kanske att prova skruvat.se och spara lite slantar.

Tänkte just på släggan (som jag inte heller har), krävs det bly/koppar-slägga eller något annat lite mjukare material? Och hur/var slår man? Måste man slå liksom innefrån, eller är det bara att klippa till och hoppas på att det skräller lös?

I monteringssteget, går det att göra fel? Eller finns det bara en väg att skruva fast? ¨åste något pressas eller momentdras?
Användarvisningsbild
av isak
hej
finns ett företag som heter dione. ta kontakt med dom och lyssna.köpte själv fr-hjulslger till en 850 mycket förmånligt.Tel. 018 - 14 01 30
lycka till
isak
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw