Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av edtjons
Hej!
Har en V70 06:a 2,4
Tycker mig höra någon form av oljud i dom bakre regionerna men kan inte riktigt lokalisera
detta oljud. Jag trodde först att det kanske var domkraften som låg och slamrade mot reservdäcket, men
det är det inte. Nån som har något uppslag om vad det kan vara??
Tacksam för svar!!!

Från ett snöfattigt Östersund
av el Toro
det där klonket har jag i min kärra oxå... trodde först att det var domkraften, så jag tömde hela bagaget men ljudet kvarstod.
då bytte jag krängningshämmarna bak på båda sidorna. det blev visserligen bättre, men långt ifrån godkänt. jag fick då tipset av en god vän som håller på med bilar proffesionellt att det kunde vara stötdämparna som är slut.

där har det slutat för min del. att byta dämpare innebär även en 4hjulsinställning och just nu har jag lite annat kul jag ska göra för mina pengar (som tex byta en sprucken vindruta inför besiktningen)...

skriv gärna vad det var om du får bukt med ljudet - kan vara bra att veta.
mitt tips är alltså stötdämparna. jag har inte känt något glapp i bakluckan, så jag tror inte det är den som skallrar i alla fall...
av Jwinkler
byt inte stötdämparna bara för att nån annan gjort det!!!

lyft upp bilen, kolla bussningar, kränglänkarna framförallt! låter de under bilen? metalliskt? klonkande? beskriv bättre och känn på grejjerna, man kan aldrig säga vad de är på ren måfå på internet..

Good luck
av edtjons
Hej igen!
Nu har jag löst problemet, i alla fall på min bil.
Oljudet kom från låsmekanismen.
Jag tog en tejpbit, sån jag använder på mina hockeyklubbor
och tejpande ett varv runt det U formade pinnen som låset går in emot.
Då blir det inte längre metall mot metall ocd då försvann oljudet.
Jävligt simpelt men gud så tyst bilen blev, hoppas detta kan lösa problemet för fler!!!
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Tomas88 skrev:Skönt att det löste sig.

Måste man göra 4 hjulsinställning om man byter stötdämpare?!
Jag tror man måste lossa på delar som påverkar hjulinställningen
av Infide
*Letar efter tejp och smörjmedel*...... är så jävla arg på det klonkandet. Varken besiktningen eller servicen hittade nått löst på de 2 gånger jag varit inne. Tömt hela skuffen! Ljudet kom efter byte till sommarhjul och jag har hissat bilen upp och ner till förbannelse. Även provat varianten med en ny CD-skiva men det hjälper bara tillfälligt...
Användarvisningsbild
av Severin
edtjons skrev:Hej igen!
Nu har jag löst problemet, i alla fall på min bil.
Oljudet kom från låsmekanismen.
Jag tog en tejpbit, sån jag använder på mina hockeyklubbor
och tejpande ett varv runt det U formade pinnen som låset går in emot.
Då blir det inte längre metall mot metall ocd då försvann oljudet.
Jävligt simpelt men gud så tyst bilen blev, hoppas detta kan lösa problemet för fler!!!

Helt otroligt!!

Här har jag stört mig på ett ljud som jag har haft i månader och säkert spenderat 10tals timmar leta felet, har tagit bort inredningen på luckan för jag trodde den lät, tejpat kablarna, satt skumgummi på dom flesta ställerna nu på luckan, fettat in låset och klackarna,dragit åt reservhjulet, ja typ allt man kan tänkas göra med den där j**vla luckan men så glider jag in på denna tråd och jag läser edtjons lösning, tänker för mig själv att det kan aldrig vara detta fel men jag testar och det är som en skänk från ovan bilen blir tyst!!!

Tack edtjons :-)-)
"Limp home mode" ?

/quote] ADM finns, det fylldes på för c[…]

Hej! Har en Volvo V60 -15 som har gått 18 […]

Volvo xc60 2012-

Hej Detta är min första gång h&aum[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Vad skulle kunna jävlas med den tror du? K&au[…]