Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ingemarE
Helljuslampan på min V 70 fungerar inte alltid. Ibland tar det några sekunder från det man slagit på helljuset till lampan tänds, ibland tänds den inte alls förrän man dunkar till på instrumentpanelen. Oftast fungerar den dock utan problem. Jag har läst på detta forum att man kan ta bort panelen och kontrollera om det finns någon dålig lödning och sedan löda om. Men hur gör man om man inte har dom kunskaperna. Volvoverkstaden vill ha 6000 kr för delen som eventuellt är trasig plus jobbet. Finns det billigare alternativ i Södermanland med omnejd??
Det verkar ju inte klokt att lägga kanske 10-tusen på en sådan detalj som helljuslampan.
För övrigt har Volvoverkstaden aldrig hört talas om detta problem tidigare. Typiskt svar tycker jag, det är uppenbarligen aldrig fel på en Volvo.
Användarvisningsbild
av henka35
ingemarE skrev:Helljuslampan på min V 70 fungerar inte alltid. Ibland tar det några sekunder från det man slagit på helljuset till lampan tänds, ibland tänds den inte alls förrän man dunkar till på instrumentpanelen. Oftast fungerar den dock utan problem. Jag har läst på detta forum att man kan ta bort panelen och kontrollera om det finns någon dålig lödning och sedan löda om. Men hur gör man om man inte har dom kunskaperna. Volvoverkstaden vill ha 6000 kr för delen som eventuellt är trasig plus jobbet. Finns det billigare alternativ i Södermanland med omnejd??
Det verkar ju inte klokt att lägga kanske 10-tusen på en sådan detalj som helljuslampan.
För övrigt har Volvoverkstaden aldrig hört talas om detta problem tidigare. Typiskt svar tycker jag, det är uppenbarligen aldrig fel på en Volvo.
Ett alternativ är ju att köpa en beg. DIM med fungerande "helljus" indikering. Kostar ett par tusen och bytet kan du nog göra själv. Osäker om man behöver ny mjukvara men det kanske någon annan kan svara på.

//Henrik
Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja och om den glappar så är det vä[…]

Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]

Volvo 440 Överhettar

Hej min 440 med renault motorn går varmt enl[…]