- tis 02 dec 2008, 19:58
#238599
Tjena
Igår lämnade jag in min V70N -01 140 hk (13600 mil)för kamremsbyte och rensning av vevhusventilationen.
Bilen har en läckande packbox mellan motor och växellåda, (något jag ska åtgärda i januari, då min plånbok förhoppningsvis har hämtat sig efter julen
, och jag även skall passa på att byta koppling).
Rensade vevhusventilationen eftersom vad jag hört så kan ett ingenkloggat sådant orsaka packbox läckage.
(I detta fall visade det sig visserligen att ventilationen var OK)
Det lustiga nu efter kamremsbytet är att bilen går ryckigt, främst när jag släpper gasen, och när jag kör i låga farter typ 50 km och därunder. Den har inte gått ryckigt alls innan verkstadsbesöket.'
Fick idag dessutom motorstopp i en sväng, då bilen var kall (fick igång den igen när jag vred om nyckeln på nytt)
Misstänker att ett kamremsbyte inte bör orsaka ryckig gång, men eftersom rengöring av vevhusventilation innebär att man måste ta av insuget, så kanske de har stört någon komponent som har med luftintaget att göra??
Verkstan har gått rykte om sig, är specialiserade på volvo (med nivå 2 mekaniker), och har bra priser och trevlig personal. Kamremsbytet gick på 2800 och så bjöd de på vevhusventilationensrengörandet.
Finns det någon expert här på forumet som vet, ifall det finns någon komponent man kan störa då man gör ovan åtgärder som skulle orsaka ryckig gång?
Eller kan det rent av vara den läckande packboxen som på något vis orsakar den ryckiga gången (typ olja på kopplingen)??
Tänkte ringa verkstan imorgon, har en trist känsla av att de INTE kommer säga "ta du in bilen så fixar vi den gratis!", utan att det alltid finns nåt de kan skylla på (t ex Luftmassemätare, eller gasspjäll, osv), och att detta då har varit fel sedan tidigare. Men jäkligt skumt är det eftersom bilen hade bra gång innan verkstadsbesöket.
///Magnus
Igår lämnade jag in min V70N -01 140 hk (13600 mil)för kamremsbyte och rensning av vevhusventilationen.
Bilen har en läckande packbox mellan motor och växellåda, (något jag ska åtgärda i januari, då min plånbok förhoppningsvis har hämtat sig efter julen

Rensade vevhusventilationen eftersom vad jag hört så kan ett ingenkloggat sådant orsaka packbox läckage.
(I detta fall visade det sig visserligen att ventilationen var OK)
Det lustiga nu efter kamremsbytet är att bilen går ryckigt, främst när jag släpper gasen, och när jag kör i låga farter typ 50 km och därunder. Den har inte gått ryckigt alls innan verkstadsbesöket.'
Fick idag dessutom motorstopp i en sväng, då bilen var kall (fick igång den igen när jag vred om nyckeln på nytt)
Misstänker att ett kamremsbyte inte bör orsaka ryckig gång, men eftersom rengöring av vevhusventilation innebär att man måste ta av insuget, så kanske de har stört någon komponent som har med luftintaget att göra??
Verkstan har gått rykte om sig, är specialiserade på volvo (med nivå 2 mekaniker), och har bra priser och trevlig personal. Kamremsbytet gick på 2800 och så bjöd de på vevhusventilationensrengörandet.
Finns det någon expert här på forumet som vet, ifall det finns någon komponent man kan störa då man gör ovan åtgärder som skulle orsaka ryckig gång?
Eller kan det rent av vara den läckande packboxen som på något vis orsakar den ryckiga gången (typ olja på kopplingen)??
Tänkte ringa verkstan imorgon, har en trist känsla av att de INTE kommer säga "ta du in bilen så fixar vi den gratis!", utan att det alltid finns nåt de kan skylla på (t ex Luftmassemätare, eller gasspjäll, osv), och att detta då har varit fel sedan tidigare. Men jäkligt skumt är det eftersom bilen hade bra gång innan verkstadsbesöket.
///Magnus