Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yuphin
#237407
aTommyC skrev:W-knappen er ikke avhengig av verken AWD eller vinterdekk i så måte, selv om begge deler har innvirkning på resultatet. Knappen er der enkelt og greit for å redusere kreftene på drivhjulene, og dermed redusere behov for friksjon mellom hjul og underlag. Med andre ord - W-knappen er der for å hjelpe mot hjulspinn på glatt underlag.

I mange tilfeller fungerer W-knappen bedre enn både TRACS, STC og DSTC. Disse tre griper elektronisk inn og bruker motorstrup og bremser for å _få tilbake_ grep, mens W-knappen er det for å unngå å _miste_ grep.


Så om man läser detta sista inlägget skulle man kunna köra med W knappen inne hela tiden när väglaget är halt ,eller glatt som vi sier på norsk :)?
Användarvisningsbild
av isak
#237424
hej
det är väl mest en akademisk diskussion som förs om w knappen?
har alldrig anv- den stc systemet sköter det mycket bättre tycker jag personl.har just varit ute på en 4siffrig väg som vägv-inte har plogat det är töväder nu stöper igenom ca10-15 cm då kan det inte vara någon hit att lådan skall gå på 3je växeln varn triangeln lyser konst-hela tiden ,släcker man den med mindre gas stannar bilen.
av aTommyC
#237426
Isak, du nevner situasjoner hvor stabilitetskontroll er gunstig. W-programmet hjelper mot hjulspinn, ikke for stabilisering. Når triangelet blinker, er det fordi du allerede har mistet grepet.

STC-systemet bremser motorkraft og bruker bremser, avhengig av hastighet. Det kan resultere i redusert fremkommelighet (overkompensasjon). W-programmet beholder kraften til fremkommelighet, men har ingen stabiliserende effekt utover det.

Akademisk i teknisk forstand, men feilvalg kan gi praktiske konsekvenser.
Användarvisningsbild
av isak
#237428
det vet jag också, men i förhållanden som jag nämner orkar bilen inte igång på 3ans växel. erat vejvesen kanske sköter sig bättre?
isak
av aTommyC
#237429
Hehe, nei, alldeles ikke. :)

Men da ser vi jo at systemene har sine bruksområder, fordeler og ulemper.

Kjørte en gang med slep i oppoverbakke på glatt føre, og STC aktivert. Dette var en V70TDI manuell. Begynte ca 70-80Km/t i bunn av bakken. Ved første ujevnhet begynte drivhjul å spinne, og motorkraften ble redusert så mye at hjulene fikk grep. Innen turboforsinkelsen var over, var hastigheten redusert til under 60Km/t. Neste ujevnhet - samme historie, bare denne gangen var det bremsene som slo inn. Resultat: Tapt hastighet, og stopp i bakken. Med slep. På glatt vei.

Neste tur ble kjørt uten STC aktivert. :)

Ja precis! Och visst är det väl kapslat[…]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skalet[…]

Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?