Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Droppa i lite olja med hög viskositet i cylindrarna med dålig komp, vrid runt motorn och ta kompprov igen, går tycket upp är det kolvar/ringar/cylindrar.

Går trycket inte upp är det topp/cylinder/packning.
Lyfter min gamla tråd, bilen har stått på verkstan länge nu, det har visat sig att min motor vart "helt slut" som de uttryckte det. Dålig komp både i cylindrar och i toppen. Samt att någon redan tidigare vart och "hornat?" om cylindrarna. Så de förslog att hitta en begagnad motor istället. Hittade en motor på bildelsbasen med ungefär samma miltal (runt 20 000) samt med utbytt gasspjällhus (gul etikett) för knappa 9000:- inkl frakt.

Ligger väl nått i det där carman nämnde tidigare att det är konstigt att sånt jämt ska hända importerade bilar. Har ägt bilen i över 3 år och kört ca 5000mil, har servat den själv med ca 1500mils intervall. Den har inte druckit märkvärdigt med olja, ca en halvliter på 1500mil och vatten har jag aldrig behövt fylla på på de 5000milen jag kört. Den har även vart betydligt mer bränslesnål än vad jag trodde sexan var, så har trott att motorn vart i toppskick...

Jag vill få ett bättre svar på varför en motor bara plötsligt totalhavererar på det sättet, borde inte en motor med så dålig komp dricka olja och gå rätt dåligt. Någon kunnig inom området som har något förslag. ???

Eller är det bara så enkelt att bilen förmodligen har gått 40 000 hårda mil på autobahn innan ja köpte den och nu ville inte motorn vara med längre. Pang bom.

Ja hoppas ja ska kunna köra med min bil igen i slutet av veckan:)

Snart är det väl dags för samma procedur när automatlådan rasar...;)
Om en motor kan lägga av så direkt tror jag inte om det inte först uppstår vissa symtom som tex. ökad oljeförbrukning, svårare att starta, ryker i div. nyanser, missljud m.m.
Men däremot tyckte jag mig känna igen förloppet du fick uppleva, och på min bil var det början på problem med det berömda Spjällhuset, Visserligen kunde jag köra efter detta men felen kom oftare, tror jag körde ca 3 veckor sen fick det till ett byte. jo, minns att jag gjorde rent det 1 gång, men det höll inte länge. jag och andra har haft detta uppe på forumet, sök och jämnför.

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]