Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tomme
Var (om det nu finns) hittar man en oljenivåsticka på en geartroniclåda?
är nybliven ägare till en MY06 med aut och skulle för säkerhets skull vilja kolla så att oljenivån är rätt i lådan!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Inbyggt i avtappningspluggen. Den yttre delen har ett rör som sticker upp och bestämmer nivån. Den lilla pluggen i mitten blir alltså nivåplugg. Som vanligt ska det kollas med motorn igång och P-läge. Men oljetemperaturen är viktig. Nivån ska kollas genom att överfyllas något, sen starta motorn och lossa pluggen. Samtidigt kollar man temperaturen med VIDA och sätter i pluggen när den passerar 50 grader.

Jag vet inte hur man kan mäta temperaturen annars, eller hur fel det kan bli om man försöker gissa...
Användarvisningsbild
av halmstaden
Sparkz skrev:Inbyggt i avtappningspluggen. Den yttre delen har ett rör som sticker upp och bestämmer nivån. Den lilla pluggen i mitten blir alltså nivåplugg. Som vanligt ska det kollas med motorn igång och P-läge. Men oljetemperaturen är viktig. Nivån ska kollas genom att överfyllas något, sen starta motorn och lossa pluggen. Samtidigt kollar man temperaturen med VIDA och sätter i pluggen när den passerar 50 grader.

Jag vet inte hur man kan mäta temperaturen annars, eller hur fel det kan bli om man försöker gissa...
Varför skulle temperaturen vara fel/konstig? Nivån kan man ju kolla om man är noggrann, men temperaturen..?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Därför att temperaturen är viktig för nivån. Oljan utvidgas och nivån stiger när den blir varm. På automatlådor med sticka är det ju olika streck för kall och varm.

(Innan följande ska man fylla på en skvätt olja, man får riva bort luftburken mm för att komma åt påfyllningen.)
Kontroll av oljenivå

Koppla in diagnosutrustningen och läs kontinuerligt ut växellådsoljans temperatur.

Starta motorn.

Obs! Låt motorn vara på under hela kontrollen.
Obs! För att inte oljan ska bli för varm måste nedanstående arbetsmoment utföras snabbt.

Växla genom alla lägen mellan P och D på växelväljaren. Stanna i minst 2 sekunder per läge. Utför detta 2 gånger.

Låt växellådsoljan värmas upp till 50 ºC.
Obs! Oljan värms inte upp snabbare genom stallning.
Ställ ett lägre droppskydd på golvet under fordonet.
Under tiden som motorn är igång, ta bort den integrerade nivåpluggen (Torx 40).
Låt den överflödiga oljan rinna ut.

När oljan är mellan 50 ºC och 60 ºC, kontrollera att det har slutat rinna och endast droppar växellådsolja från nivåpluggens hål.

Viktigt! Det är viktigt att temperaturen inte överstiger 60 ºC, då detta kan ge för låg oljenivå i växellådan.

Sätt dit den integrerade nivåpluggen (Torx 40). Använd en ny O-ring. Fukta den nya O-ringen med växellådsolja och dra åt enligt: Åtdragningsmoment .
Obs! Torka bort all eventuellt spilld växellådsolja från växellådan.
av tomme
Sparkz skrev:Därför att temperaturen är viktig för nivån. Oljan utvidgas och nivån stiger när den blir varm. På automatlådor med sticka är det ju olika streck för kall och varm.

(Innan följande ska man fylla på en skvätt olja, man får riva bort luftburken mm för att komma åt påfyllningen.)
Kontroll av oljenivå

Koppla in diagnosutrustningen och läs kontinuerligt ut växellådsoljans temperatur.

Starta motorn.

Obs! Låt motorn vara på under hela kontrollen.
Obs! För att inte oljan ska bli för varm måste nedanstående arbetsmoment utföras snabbt.

Växla genom alla lägen mellan P och D på växelväljaren. Stanna i minst 2 sekunder per läge. Utför detta 2 gånger.

Låt växellådsoljan värmas upp till 50 ºC.
Obs! Oljan värms inte upp snabbare genom stallning.
Ställ ett lägre droppskydd på golvet under fordonet.
Under tiden som motorn är igång, ta bort den integrerade nivåpluggen (Torx 40).
Låt den överflödiga oljan rinna ut.

När oljan är mellan 50 ºC och 60 ºC, kontrollera att det har slutat rinna och endast droppar växellådsolja från nivåpluggens hål.

Viktigt! Det är viktigt att temperaturen inte överstiger 60 ºC, då detta kan ge för låg oljenivå i växellådan.

Sätt dit den integrerade nivåpluggen (Torx 40). Använd en ny O-ring. Fukta den nya O-ringen med växellådsolja och dra åt enligt: Åtdragningsmoment .
Obs! Torka bort all eventuellt spilld växellådsolja från växellådan.
låter som ett jobb för min lokala volvoverkstad!

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]