Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av petter090
Hejsan! Jag har precis inhandlat en V70N 2,4t -02a som har rullat som polisbil innan. Eftersom polisen har använt den innan så är den sönderskruvad. Det sitter en liten fjutt radio med kasett i nu men den fyller inte ut det stora gapande hålet särskilt bra. Därför har jag jagat tag i en Hu-603 stereo som ska passa ganska så bra om jag förstått det rätt :roll: . Det är massor med kablar som är avklippta bakom stereon så jag är lite orolig för att det ska gå illa. Jag tror inte att kontakterna in i stereon finns till exempel. Det jag undrar är om det går att få ihop så att det fungerar utan att de blir spunk i hela data-systemet, och passar stereon? Det finns ingen styrning till stereon på ratten.

Tacksam för svar!

MVH: Petter
av Fred
petter090 skrev:Hejsan! Jag har precis inhandlat en V70N 2,4t -02a som har rullat som polisbil innan. Eftersom polisen har använt den innan så är den sönderskruvad. Det sitter en liten fjutt radio med kasett i nu men den fyller inte ut det stora gapande hålet särskilt bra. Därför har jag jagat tag i en Hu-603 stereo som ska passa ganska så bra om jag förstått det rätt :roll: . Det är massor med kablar som är avklippta bakom stereon så jag är lite orolig för att det ska gå illa. Jag tror inte att kontakterna in i stereon finns till exempel. Det jag undrar är om det går att få ihop så att det fungerar utan att de blir spunk i hela data-systemet, och passar stereon? Det finns ingen styrning till stereon på ratten.

Tacksam för svar!

Hej Peter! Grattis till din nyinköpta bil!

Klart att det ska gå att stoppa i en originalstereo i bilen. Enligt min erfarenhet så går det att skaffa alla kontakter löst på Volvo. Gör en sökning här på forumet så kommer du hitta en massa bra information om stereobyten, uppgradering av stereosystem och inkoppling av förstärkare m.m.

När det gäller "spunk i datasystemet" så kommer du antagligen behöva uppdatera mjukvaran i bilen. Det man gör om man sätter i en DIN-stereo (fjutt radio) är att man lägger in en mjukvara som kallas "stereo bort" för att undvika att det blir felkoder i systemet. Därför behövs antaglingen "stereo tillbaka"-mjukvaran nu. Dock tror jag att det är så att den felkod som sätts i systemet utan denna uppgradering inte påverkar bilens, eller stereons, funktion överhuvudtaget, möjligen kan det vara så att reostatfunktionen (dimmer av instrumentbelysningen) inte fungerar. Mjukvaran kostar några hundringar.

Om du är sugen på rattknappar så har jag en fullmatad fyrekrad ratt till salu som suttit i min V70N -02! :D
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=31550

Mvh
/Fred

P.s Var det du som köpte HU-603:an som låg ute på Blocket nyss? Ds
Användarvisningsbild
av Funk
Kör man med det som nu i kallar "fjuttstereo" utan att ta bort mjukvaran för detta så påverkar det ingenting, mer än att man får en permanent felkod för AUM. Vilket inte är så konstigt eftersom den inte finns...
Utan mjukvara för originalstereo så funkar det helt enkelt inte..

Varför inte köra med en "fjuttstereo" istället, dubbelt så mycket finesser, bättre ljud,möjligheter till MP3 och annat godis till betydligt lägre pris. Om det är en halvdin som gapar öppet så finns det ett extra förvaringsfack att köpa till panelen som sitter där (är väl troligen en sk taxipanel). Min originalstereo kommer troligen aldrig att hitta tillbaka in i min bil i alla fall...

/Thomas
av Fred
Funk skrev:Kör man med det som nu i kallar "fjuttstereo" utan att ta bort mjukvaran för detta så påverkar det ingenting, mer än att man får en permanent felkod för AUM. Vilket inte är så konstigt eftersom den inte finns...

Varför inte köra med en "fjuttstereo" istället, dubbelt så mycket finesser, bättre ljud,möjligheter till MP3 och annat godis till betydligt lägre pris. Om det är en halvdin som gapar öppet så finns det ett extra förvaringsfack att köpa till panelen som sitter där (är väl troligen en sk taxipanel). Min originalstereo kommer troligen aldrig att hitta tillbaka in i min bil i alla fall...

/Thomas
Alla har ju olika preferenser när det gäller saker och jag var väldigt allergisk till "orignalstereos" tidigare. Nu när jag skaffade min V70 -02 så ville jag att rattknappar och telemute skulle fungera så jag uppgraderade den gamla HU-603:an till en HU-803:a. Nu skulle jag ALDRIG byta ut den!! Den levererar grymt bra ljud via ett fyrakanals DLS-steg och centerkanalen hjälper till otroligt bra att fokusera ljudbilden! Högtalarna är bytta till DLS (de gamla pappershögtalarna ligger och skräpar i garaget nu) vilket ger ett massivt ljud utan dist. Jag har en iPod-adapter som fungerar väldigt bra, det enda jag saknar är låt-info i stereodisplayen så kanske blir en iMIV lite senare. Den inbyggda telefonen fungerar fortfarande med mute och ljud ut i bilens högtalare.

Det finns alltid två sidor av samma mynt...

Mvh
/Fred
av petter090
Fred skrev:
petter090 skrev:Hejsan! Jag har precis inhandlat en V70N 2,4t -02a som har rullat som polisbil innan. Eftersom polisen har använt den innan så är den sönderskruvad. Det sitter en liten fjutt radio med kasett i nu men den fyller inte ut det stora gapande hålet särskilt bra. Därför har jag jagat tag i en Hu-603 stereo som ska passa ganska så bra om jag förstått det rätt :roll: . Det är massor med kablar som är avklippta bakom stereon så jag är lite orolig för att det ska gå illa. Jag tror inte att kontakterna in i stereon finns till exempel. Det jag undrar är om det går att få ihop så att det fungerar utan att de blir spunk i hela data-systemet, och passar stereon? Det finns ingen styrning till stereon på ratten.

Tacksam för svar!

Hej Peter! Grattis till din nyinköpta bil!

Klart att det ska gå att stoppa i en originalstereo i bilen. Enligt min erfarenhet så går det att skaffa alla kontakter löst på Volvo. Gör en sökning här på forumet så kommer du hitta en massa bra information om stereobyten, uppgradering av stereosystem och inkoppling av förstärkare m.m.

När det gäller "spunk i datasystemet" så kommer du antagligen behöva uppdatera mjukvaran i bilen. Det man gör om man sätter i en DIN-stereo (fjutt radio) är att man lägger in en mjukvara som kallas "stereo bort" för att undvika att det blir felkoder i systemet. Därför behövs antaglingen "stereo tillbaka"-mjukvaran nu. Dock tror jag att det är så att den felkod som sätts i systemet utan denna uppgradering inte påverkar bilens, eller stereons, funktion överhuvudtaget, möjligen kan det vara så att reostatfunktionen (dimmer av instrumentbelysningen) inte fungerar. Mjukvaran kostar några hundringar.

Om du är sugen på rattknappar så har jag en fullmatad fyrekrad ratt till salu som suttit i min V70N -02! :D
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=31550

Mvh
/Fred

P.s Var det du som köpte HU-603:an som låg ute på Blocket nyss? Ds

Tackar! Det jag menar med "fjutt stereo" är alltså en extremt liten volvo original kassett-radio. Det jag är lite orolig för är att det finns många högtalare i bilen men endast de som sitter i bakluckan funkar. Jag rev dän "fjutt-radion" idag och kollade efter kontakter och liknande som skulle kunna passa till nya stereo anläggningen men det fanns ingenting. Jag funderar på att lämna in den till volvo och så se till att dom kopplar det hela rätt så allting funkar som det ska, och även passar på att uppdatera mjukvaran då.

Nej det var inte jag som köpte Hu-603:an på blocket utan jag fick ett bra pris hos örebro skroten (500 spänn), så jag slog till på den :) .
av petter090
Funk skrev:Kör man med det som nu i kallar "fjuttstereo" utan att ta bort mjukvaran för detta så påverkar det ingenting, mer än att man får en permanent felkod för AUM. Vilket inte är så konstigt eftersom den inte finns...

/Thomas

Det är sant som du säger! Men jag fick ett bra pris på original stereon och jag vill gärna att allting passar ihop. Jag tycker det ser mycket snyggare ut med original stereon.

/petter

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]