Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av falcon
Hej
jag har en irriterande vibration i bilen, däck/och fälg är utesluten, mellan 70-100kmh så känner man att ngt vibrerar i bilen det kommer och går lite grand.
Fick höra att det kan vara den inre drivknuten som spökar, finns det ngt sätt att kolla detta eller utesluta en sida?
Bilen är v70n 2,4T men ca 20500 mil på mätaren
av Infide
Hade typ samma problem med min 940. Kom vibrationer i ratten vid ca 90 km/h och kunde inte härledas till varken däcken eller motorns rotation. Kom i stötar alltså 1 sekund vibrationer en sekund lugnt och så vidare. Återkom ALLTID men bara i den hastigheten. Lurade på om det var ojämnt slitna däck som i just den hastigheten matchade varandras rotation med den frekvesen.
Användarvisningsbild
av falcon
Ingen som har vart med om dåliga drivaxlar/knut eller ngt som kan stämma?
Vibrationen finns både med sommardäck och vinterdäck, vid 110+ så skakar bilen (inte ratten) så man ser att ryggstödet rör sig. det spelar ingen roll om man frikopplar,motorbromsar eller nåt lika mkt iaf.
av Fisketorp
falcon skrev:Ingen som har vart med om dåliga drivaxlar/knut eller ngt som kan stämma?
Vibrationen finns både med sommardäck och vinterdäck, vid 110+ så skakar bilen (inte ratten) så man ser att ryggstödet rör sig. det spelar ingen roll om man frikopplar,motorbromsar eller nåt lika mkt iaf.
Är rätt säker på att det inte är en drivknut, ifall inte ratten skackar.
vibrerar sätet men ej ratten brukar väl det vara bakpartiet som det är något galet med? däck, bussningar eller vad man nu kan hitta på.

Hade en galant med glapp i inre drivknut, vid hastighet mellan 70 och uppåt typ 120 så vibrerade det som om motorn skulle hoppa loss.
även fast hela bilen skakade kändes det att det högg rejält i ratten.

En billig lösning kan ju vara att balancera bakdäcken medans dem sitter på bilen, kanske är lite dyrt beroende på vart du bor men här kosta det ca 400kr/däck. detta löser ju inte ditt problem något är självklart galet om det vibrerar, men det kan visa om det är en eller båda sidor som är något galet med samt att det kan lösa problemet tills du ska ta loss fälgarna igen.

har du kollat up så inte en skiva eller 2 år blivit skeva? att lagren är ok bussningar osv(fast ger bussningar vibrationer?) en ok mekverkstad borde ju kunna kontrolera detta till en vettig summa, volvo vet jag inte om jag vågar rekomendera pga timmpeng=P

lycka till ifallafall och var god att medela vad du gjort för att hitta felet och vad felet var om du löser det =P
Användarvisningsbild
av falcon
Har kört några mil nu med nya däck runt om, det verkar som att jag får "klackar" på bakhjulen ngt verkar iaf vara fel.
Frågan är om det kan vara det som ger vibrationer, bilen är sänkt med ett 30mm kit men det borde väl dom ha kompenserat för på helmia när dom gjorde 4 hjul inställningen?
av Fisketorp
falcon skrev:Har kört några mil nu med nya däck runt om, det verkar som att jag får "klackar" på bakhjulen ngt verkar iaf vara fel.
Frågan är om det kan vara det som ger vibrationer, bilen är sänkt med ett 30mm kit men det borde väl dom ha kompenserat för på helmia när dom gjorde 4 hjul inställningen?

hade vibrationer samt drog snett på 855an när jag bytte till mig den. hjälpte ej med hjulinställning men nya däck gjorde susen, bilen blev som ny=)

mm finns det tabeller för sänkningsats då?
när jag gjorde hjulinställning på min sänkta bil så satte han efter grundinställning och sa att jag fick köra en stund och sedan om det inte blev bra fick man justera allt eftersom.

anntar att du nämnde att bilen var sänkt, fast det borde dem ju märka tycker man..
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]