Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av anders68
Bytte bil till en V70-04 automat strax efter jul. En härlig bil att åka i för alla i familjen :)
För ngr månader sen så vart vi uppe i fjällen :D .....det var en fullastad bil med 2 vuxna och 2 barn samt en kanske ngt överlastad takbox !
Då är det ju alltid intressant att jämföra bränsleförbrukningen med den gamla bilen vi hade innan (855glt) !
Väl hemma igen konstaterade jag att den hade dragit lite mindre än vad jag hade räknat med 0,89l milen :)
I förra veckan så kollade jag för skojs skull färddatorn igen efter en lite längre resa ......döm min förvåning när medelförbrukningen visade 1 liter milen :???:
Vad kan ha hänt .....jag menar det har bara varit fina och rena vägar som bilen rullat på ...jämfört med moddiga vintervägar som i fjällen!
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Medelförbrukningen kan ju stiga om du kör i stan korta sträckor, men det har du inte gjort?

Annars så ska man inte alltid lita på färddatorn det är nog bättre om du räknar ut när du tankar vad den har dragit. :wink:

/Kalle
Användarvisningsbild
av anders68
Jo...det stämmer att man inte ska lita på färddatorn till 100%,men i detta fallet så kollade jag trippmätaren mot tankningen efter avslutad färd.....det stämde till 99% :(

Tilläggas skall att körningen var i stort sett likvärdig med fjällenresan!

Får hoppas att detta bara råkar vara ngt tillfälligt fenomen :|

Känns inte så kul om den skulle dra mer än den gamla 855:an, det skiljer ju iallafall 10 år på bilarna ??:-/
Användarvisningsbild
av Gizz
anders68 skrev:Jo...det stämmer att man inte ska lita på färddatorn till 100%,men i detta fallet så kollade jag trippmätaren mot tankningen efter avslutad färd.....det stämde till 99% :(

Tilläggas skall att körningen var i stort sett likvärdig med fjällenresan!

Får hoppas att detta bara råkar vara ngt tillfälligt fenomen :|

Känns inte så kul om den skulle dra mer än den gamla 855:an, det skiljer ju iallafall 10 år på bilarna ??:-/
Är inte så att det blivit mer kallstarter eller så? Lufttrycket är det som det ska? Inga bromsar som ligger på?

Finns ju lite olika saker som inverkar negativt på bränsleförbrukningen.
Användarvisningsbild
av anders68
Tror att jag kan ha hittat mitt problem med min ökade bränsleförbrukning :o
Härom dagen så fick jag uppleva att bilen har en egen vilja........ja, den som mycket annat (HMM)
Då kan man fråga sig vad som hände... :?: Den bara stannade....... :shock: helt utan förvarning så bara dog den (PO)
Som tur är så startade den direkt utan några problem !
Störtdök in på forumet för att kolla om jag var ensam med detta fel..........det var jag inte !!
Tydligen så kan det vara spjällhuset som har bekat igen......detta pga sot och smuts :???:
Om jag har tur så ska det räcka att rengöra spjällhuset och förhoppningsvis genom det få ner bränlseförbrukningen :wink:
Tack till alla som gör sig hörda på forumet (W)
Användarvisningsbild
av greeeken
Det gäller bara till en vis grad att den drar mindre bränsle.
Är det för kallt ute så drar den mer för att hålal tempen uppe.

Då din bil är en 04 så borde gasspjälsproblemet vara löst kan man tycka.
Kolla spjället o rengör det om det behövs.
Annars gissar jag på att ditt luftfilter är igentäppt.
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]