Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bullen
Hallå, jag har ett litet irriterande fel när det gäller trippmätaren och displayen som visar hur långt bilen har gått.
Om jag åker 60 mil (kontrollerade mil) så visar min trippmätare 40mil och det plussas bara på 40 mil extra på den display som
visar hur långt bilen har gått totalt. Jag har en V70 T5 och använder föreskriven däck o fälg dimension 235x45x17.
Vad kan det vara för fel ?

Förresten är det någon som har en Amalthea fälg till salu?

//bullen
Användarvisningsbild
av camaro69
Många skulle vara glada om vägmätaren visade 33% för lite. :wink:
Oj oj oj

Antingen har du riktigt hög profil på stora hjul eller så är det något fuffens med mätaren. Oavsett så är det inget som jag skulle klaga på hos verkstaden....

Mvh Tomas
Användarvisningsbild
av Loner
Du har ju lite för stora hjul mot standard (225 skalldet vara på almathea till v70), men inte så att det skall skilja så där mycket.

Det är sådär man får till en lågmilare 8)

/L
Hur är det med hastighetsvisaren då?
Kan du inte jämföra den med någon annan och se om det diffar där med?
Vet inte hur trippmätaren räknar sitt värde, men antar att det borde ha med hastighetssignalen att göra.
Oj där kan man bli lurad om man köper en bil som visar miles istället.
Står det egentligen någonstans vad mätaren är inställd på km el miles?
Eller borde inte hastighetsvisaren också visa miles, det borde man ju uppmärksammat isåfall.

Skaffa en bil man tror gått 10000, så visar det sig att den gått 16000 egentligen... kul.
av Faldaani
Yup, enda sättet jag vet är att köra in med den på volvo och be dem kolla, visas ingenstans i displayen. Hade t.om. svensk text i färddatorn men miles i trippmätaren ett tag innan volvo lyckades ändra det.

På min usa-import (som jag importerade själv) så skrev bilprovningen att den gått ~35000km vid registreringsbesiktningen, men den har gått 35000 miles, dvs ~60000km... påpekade det för dem efter jag märkte det, men de vägrar ändra det... go figure.
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]