Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Hej på er,

Jag har fått lite problem med elhissen på förardörren. Ibland går den upp och ner som den skall, men ibland låter den bara lite som att den försöker i 1/2 sekund men inget händer. Jag ser inget mönster om när den fungerar eller inte. Den kan fungera 1sekund och sekunden efter fungerar den inte, eller tvärt om.

Jag läste ut följande felkod DDM-0005 vilket enligt BSR betyder:

DDM-0005 Fönsterhissmotor M+ eller M-. För låg signal/Signal saknas
DDM-0005 Fönsterhissmotor M+ eller M-. Signal saknas
DDM-0005 Fönsterhissmotor M+. Signal saknas

Vilken signal är det ni tror avses (vad ger motorn för signal till DDM?)? Går motorn direkt till DDM:en eller hur ser det ut? Jag har precis flyttat så jag har inte lyckats hitta elschemat bland alla kartonger.

Tack på förhand för alla goda tips och ideér!

Bilen är en V70 2.4T som är en sen 01:a.

/Martin
Användarvisningsbild
av greeeken
Har precis samma fel som dig
Det har bytts knappsatts och uppgraderats men inte har det fungerat.
Istället har volvo menat att själva fönstret ligger snett.

fick rutan krossad o efter byte så fungerade det i kanse 1 månad inna ndet la av igen så jag vet inte om det är rutan som ligger snett.

Men ibland har det fungerat när man kopplat bort batteriet i några timmar, men rutan lägger av tillslut iallfall.
Användarvisningsbild
av MartinS
Har du precis samma felkod? Vad säger volvoverkstaden att dom kan göra åt det då?

/Martin
Användarvisningsbild
av greeeken
MartinS skrev:Har du precis samma felkod? Vad säger volvoverkstaden att dom kan göra åt det då?

/Martin
Saken är ju att dom inte hittar några felkoder
Har inte brytt mig mer om vad dom säger , dom svamlade bara.
Tydlligen ville dom rätta till fönstret.
Men har hört att det kan ju vara själva mekanismen som de fel på, nån arm som blivit böjd eller så.
Det har jag faktiskt inte kollat upp
Användarvisningsbild
av MartinS
Ja, men då har du ju inte samma fel, möjligen samma symptom, men antagligen inte samma fel.

Någon annan som har några ideér?

/Martin
av mra
greeeken skrev:Har precis samma fel som dig
Det har bytts knappsatts och uppgraderats men inte har det fungerat.
Istället har volvo menat att själva fönstret ligger snett.

fick rutan krossad o efter byte så fungerade det i kanse 1 månad inna ndet la av igen så jag vet inte om det är rutan som ligger snett.

Men ibland har det fungerat när man kopplat bort batteriet i några timmar, men rutan lägger av tillslut iallfall.

hade ett liknade problem på min s80 99.
då gick rutan ner ca 1cm sen stopp.
volvo sa också att "armarna" va böjda.
tydligen så är motorn för stark för armarna så går det lite trögt (isiga rutor)så böjer dem sig väldigt lätt.
rev inredningen och såg då att dem böjde sig och då började rutan kärva i spåret.
löste detta med att smörja spåret där armarna till rutan åker fram och tillbaka. även klipsen för att hålla armarna kan spricka.
kanske kan vara något.

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]