Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Förra året var jag bekväm av mig och lämnade in min V70 2007 D5 (D5244T4, 185 hk) för kamremsbyte. Jag bad Autoexperten-verkstaden att byta kamrem, multirem (naturligtvis alla bryt/spännrullar) och vattenpump.

Efter servicen så hann bilen gå c:a 10 mil innan jag fick kamremshaveri. Bilen bärgades till verkstaden, men de hade förstås inte gjort något fel. De menade på att AC-kompressorn låst sig vilket fått multiremmen att smälta/gå av och slå in i kamremmen som då hoppade över några kugg och haveriet var ett faktum.
Verkstaden sade att AC-kompressorns remskiva snurrade fint tills de satte på AC:n, för då var det "tvärstopp". Svårt att motbevisa på plats, så det var bara att ledsen i hågen bärga hem bilen.
Nu har jag köpt en nyrenoverad topp (för nästan lika mycket som bilen är värd :oops: ) och tänker försöka få igång motorn igen.

Det är ju mycket möjligt att verkstaden bara ljög om AC-kompressorn. Men något har onekligen skett, och det är ju vanligt på dessa motorer att multiremmen orsakar kamremshaveri. Vanligast är väl att det är generatorn som är orsaken, men jag kan förstås inte utesluta AC-kompressor eller något annat för den delen.

Nu till min fråga: hur kan jag avgöra vad som verkligen orsakade haveriet...?
Följande har jag konstaterat:
Styrservopump: remskiva snurrar fint utan glapp eller missljud

Generator: remskiva snurrar fint utan glapp eller missljud (ett svagt "prasslande" ljud hörs från själva generatorn). Däremot följer själva generatorns rotor/axel med åt båda håll när jag vrider remskivan. Jag har förstått det som att generatorns frihjul egentligen ska frikoppla åt ena hållet – stämmer det, och tyder detta i så fall på att frihjulet är stumt/havererat?

AC-kompressor: remskiva snurrar fint utan glapp eller missljud. Jag testade att rotera magnetkopplingens centrum (dvs själva kompressorn) och den går runt jämnt och fint utan några missljud eller större motstånd. Remskivan var helt still medan jag drog runt kompressorn.

Spännrulle / brytrullar: snurrar snällt, inget glapp, inga missljud.

Jag försöker också förstå exakt vad verkstaden kan ha testat när de konstaterade att AC-kompressorn blev "tvärstopp" när de satte på AC:n. Vid det laget var multiremmen av och motorn gick förstås inte på grund av kamremshaveriet, så de måste rimligen ha testat kompressorn för hand på något sätt med magnetkopplingen aktiverad.

Motorn, ECU mm är nu nedplockat och batteriet bortkopplat, så jag kan inte aktivera AC:n på vanligt sätt. Jag skulle förstås kunna mata magnetkopplingen direkt med +12V och sedan testa igen, men är det någon poäng med det? Rent logiskt tänker jag att det bara borde förbinda remskiva med kompressor, vilka jag redan snurrat på var för sig. Finns det något som verkstaden kan ha testat eller sett med magnetkopplingen aktiverad som jag inte redan har testat?

Jag märkte inte några problem med AC:n innan haveriet. Däremot hördes ibland ett gnisslande ljud precis när jag startat motorn (speciellt vid kallt/vått väder) vilket försvann när jag varvade upp motorn lite.
Bakre torkarmotor

Du kanske kan hitta något intressant h&aum[…]

Fel på tankmätaren

Står inge så vidare jag kan se på[…]

Tagit kompprov samt bytte ut min trasiga genomlast[…]

Sedan är väl olika motor anpassade f&ou[…]