Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Uppdatering: Jag har nu kollat igenom hela kabelstammen utan att hitta minsta skada.
Jag kikade till och med i CEM i torkarbladsdiket men både kablage och kontakter ser mycket bra ut utan skav, klämskador eller oxidation.
CEm1.jpg
CEm1.jpg (201.28 KiB) Visad 18 gånger
CEM 2.jpg
CEM 2.jpg (160.24 KiB) Visad 18 gånger
Jag plockade även av bakhjulet där det bankades på skyddsplåten, fick bort en hel del lös rost mm som skulle kunna störa magnetremsan, men utan framgång.

Jag tittade även närmare på monteringen av kamaxelgivaren som på grund av fästet såg ut att "lyfta" lite från monteringsytan - så jag skimsade den och lyckades få den plan - nu till det intressanta:

När jag startade bilen så kom "anti-spinnservice..." upp direkt trots att bilen inte var varm, men det gick som en klocka utan minsta påverkan på motorbeteendet. Det visade sig sen att jag hade glömt att sätta tillbaka kontakten till kamaxelgivaren. Bilen går alltså perfekt trots varning, då givaren inte ens var inkopplad.
Tillbaka med kontakten och ut och provköra, parkera och vänta 15 minuter - "anti-spinn..." igen, men nu började inte vartalet att flukturera förrän jag tyckte på gasen självmant.
Motorfel på en D4162T

Hej! Har fått ett konstigt fel på […]

Oljeläckage s60, 2005

Japp, har bytt övre slangen! Fläckarna u[…]

Nu tror jag jag hittade https://youtube.com/shorts[…]

Som att prata med ett flöte, de jag länk[…]