Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dominic
#1630541
Hej, behövde byra packbox till kamaxeldrwv, och skulle byta kamrem.
Men när jag spänner remmen först max medurs sen tillbaka till kallt läge, och drar runt motorn två varv så är sånnarens.... arm längst till höger och kamremen är slak mellan vevhjul och insugskam. Så pass lös att jag kan lätt lägga av den från löphjulet... dett händer efter flera försök. Vad är det jag gör fel???
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1630544
Visst vrider du vevaxeln medurs enbart?
Vrider man moturs så slackar remmen och vvt-naven hamnar i nåt odefinierat mellanläge.. No-no med andra ord :-/
Se är det något skumt med instruktionen till remspännaren, jag har för mig att min Haynes och SKF:s monteringsinstruktion säger precis motsatsen om vilken riktning man ska spänna åt.. :-o Kanske är olika beroende på fabrikat på spännaren? Eller så cirkulerar helt enkelt felaktiga instruktioner.
#1630564
Jag drar bara medsols ja, men jag hade ju kamaxeldrev borta och de tre skruvhålen till den är ovala varför det är så vet jag inte. Men det förklarar inte att remmen blir slack. Men jag ska göra om allt ikväll eller i morgon

Är det något särskilt tänka p[…]

Vinande ljud från AC(V70 D4 2016)

Tyvärr kommer jag inte med någon lö[…]

Elproblem i baklucka

kan inte vara jordfel då den öppnar me[…]

Kass generator? V70-2012

Svårt på en modernbil att mäta io[…]